Minulla oli lapsena siinä 80-luvun lopussa tai 90 luvun alussa c-kasetilla äänikirja, jossa seikkaili ehkä hiiri tai joku muu pieni eläin. Siitä on jäänyt…

Kysytty

Hei,
minulla oli lapsena siinä 80-luvun lopussa tai 90 luvun alussa c-kasetilla äänikirja, jossa seikkaili ehkä hiiri tai joku muu pieni eläin. Siitä on jäänyt mieleen laulu, jossa leipuri kertoo tälle hahmolle laulaen kuinka leivotaan joku leivos, ehkä kakku. En ole ihan varma määristä, mutta laulussa laulettiin jotakin tämän suuntaista: "viisi munan valkuaista, yhdeksän taas ruskuaista, sekoita ja xx yksi kilo tarvitaan. Sitten pääset leipomaan". Xx oli ehkä fariinia tai sokeria. Lopuksi vielä molemmat lauloivat duettona "sitten pääset leipo-, pääsen leipo-, pääset leipomaan". Tarinan sankari kuitenkin sekoitti reseptin vahingossa niin, että valmisti leivoksen laittamalla kilon (tai muu iso määrä, en ole tästäkään aivan varma) pippuria. Sitten sinne tuli susi tai kettu tms. jahtaamaan mutta pippurin takia tuli iso aivastus ja sankari pelastui. Pystyisittekö tämän perusteella selvittämään mikähän kirja/tarina on kyseessä?

Kiitos avusta :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä taitaa olla Thorbjörn Egnerin Hyppelihiiri Myökkipyökkimetsässä.

Kirja on julkaistu kasettiäänikirja vuonna 1985. Kertojana oli Inkeri Wallenius. Sen jälkeen äänikirja on julkaistu uudelleen cd-muodossa.

YLE:n tallennemyynti julkaisi cd-tallenteen Tarleena Sammalkorven vuonna 2006 ohjaamasta lastenkuunnelmasta Hyppelihiiri Myökkipyökkimetsässä, jossa on rooleissa mm. Vesa Vierikko ja Eero Saarinen.

https://kansalliskirjasto.finna.fi/Record/fikka.4089015?sid=3743741063

https://piki.finna.fi/Record/piki.894869?sid=3743719631

https://finna.fi/Record/piki.771240?sid=3743727047