Minulla oli joskus historian karttakirja, nyt hukkunut jonnekin. Tarvitsisin 1770- luvun Ranskan ja Saksan eli Pyhän Rooman Imperiumin kartan. Kiitos avustanne…

Kysytty

Hei!
Minulla oli joskus historian karttakirja, nyt hukkunut jonnekin. Tarvitsisin 1770- luvun Ranskan ja Saksan eli Pyhän Rooman Imperiumin kartan.
Kiitos avustanne etukäteen
Kesä terveisin
Jukka-Petri

Vastaus

Vastattu

Hei,

tarkoitat varmaan Pyhä saksalais-roomalaista keisarikuntaa, joka muodollisesti säilytti asemansa aina vuoteen 1806 saakka. Sen sanotaan kukoistaneen aina keskiajalta Napoleonin sotiin asti.

Vanhojen karttojen kokoelmia löytyy netistä mm. edmaps.com:sta. Tässä suora linkki Historical Maps of the Holy Roman Empire-hakutuloksiin:

Historical Maps of the Holy Roman Empire (edmaps.com)

Voit valita sieltä erilaisia karttoja eri arkistoista, esimerkiksi "Historical maps of Germany before 1825" eli "Historiallisia karttoja Saksasta ennen vuotta 1825".

Lähteet:

Holy Roman Empire - Wikipedia

World Historical Maps (edmaps.com)