Minulla ja Kaverillani on yhteinen iso iso isä , monensia serkkuja olemme toisillemme?

Kysytty

Minulla ja Kaverillani on yhteinen iso iso isä , monensia serkkuja olemme toisillemme?

Vastaus

Vastattu

Olette toisia serkkuja.

Tässä on linkki englanninkieliseen artikkeliin, jossa on serkkutaulukko: https://www.familysearch.org/en/blog/cousin-chart (isoisoisä on englanniksi great grandfather)

MyHeritage-sukututkimussivuston artikkelissa avataan asiaa sanallisesti:

Serkkusi järjestysluku (ensimmäinen, toinen, kolmas) lasketaan lyhyimmän etäisyyden (sukupolvia) mukaan sinun tai serkkusi ja yhteisen esivanhempanne välillä.

___

Jos teillä on yhteinen isovanhempi, sukupolvietäisyytenne häneen on 2 ja se tekee teistä ensimmäiset serkukset

Jos teillä on yhteinen iso-isovanhempi, teitä erottaa 3 sukupolvea, joten olette toisia serkkuja."

Sukulaisuuksia on tarkasteltu Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa aiemminkin, esim.:

0 ääntä

Kommentit

Meillä päin "toisia serkkuja" sanotaan pikkuserkuiksi, osapuolten iästä tai ikäerosta riippumatta. Pikkuserkkuni Alva oli syntynyt samana vuonna kuin äitini, joka siis oli Alvan isän (ensimmäinen) serkku.