Minua mietityttää sanan pleiki merkitys! ? Täälläpäin on ollut talo, jonka nimi oli kalliopleiki!?

Kysytty

Hei, minua mietityttää sanan pleiki merkitys! ? Täälläpäin on ollut talo, jonka nimi oli kalliopleiki!?

Vastaus

Vastattu

Pleiki tarkoittaa kalpeaa tai vaaleaa. Sana on johdettu ruotsin kielen sanasta blek. Suomen murteiden sanakirjassa (https://kaino.kotus.fi/sms/?p=article&word=kalapleiki&sms_id=SMS_a6f40d…) on myös seuraava selitys: kalliopleiki, väreilevässä vedessä oleva tyyni kohta, jonka alla uskotaan olevan paljon kaloja (Himanka)

Lähteet: Porilaisuus o joittenki miälest ko stämppeli ottas : Porin murteen keskeinen sanasto sekä Ruvetas prohtama : Turun murretta aahollista ööväriin