Minua mietityttää asuminen. Onko laissa jotenkin määritelty, kuinka moni ihminen saa asua samassa talossa? On esimerkiksi paljon ihmisiä, jotka asuvat…

Kysytty

Moi! Minua mietityttää asuminen. Onko laissa jotenkin määritelty, kuinka moni ihminen saa asua samassa talossa?
On esimerkiksi paljon ihmisiä, jotka asuvat mökeillään mutta tarvitsevat osoitteen jostain. Voisivatko nämä ihmiset tehdä yhteistyötä ja hankkia yhdessä talon, jonne kaikkien osoitteet laitetaan.
Voisiko esimerkiksi kahdensadan ihmisen osoitteen vaihtaa samaan paikkaan, jos se on asunnon omistajalle ookoo?

Vastaus

Vastattu

Suomessa vakinaisesti asuvan ihmisen kotikuntaa ja kotikunnassa olevaa asuinpaikkaa säätelee kotikuntalaki. Lakia ollaan juuri uudistamassa.

https://valtioneuvosto.fi/-//10623/uusi-laki-selkeyttaa-kotikunnan-maar…

Digi- ja väestötietovirasto pitää rekisteriä Suomen väestöstä ja rakennuksista. Väestötietojärjestelmä on valtakunnallinen sähköinen perusrekisteri, josta löytyvät ajantasaiset henkilötiedot Suomen kansalaisista ja Suomessa vakinaisesti tai tilapäisesti asuvista ulkomaalaisista henkilöistä.

Järjestelmän tietoja käytetään koko yhteiskunnan tietohuollossa, esimerkiksi julkishallinnossa, vaalien järjestämisessä, verotuksessa ja oikeushallinnossa sekä tutkimuksessa ja tilastoinnissa. Myös yritykset ja yhteisöt saavat käyttöönsä väestötietojärjestelmän tietoja. Väestötietojärjestelmään rekisteröidään henkilöiden ja rakennusten yksilöintiä koskevat perustiedot.

https://dvv.fi/henkiloasiakkaat

https://dvv.fi/vaestotietojarjestelma

Kysy kirjastonhoitajalta -palvelulla ei ole pätevyyttä lainopillisiin tulkintoihin. Tässä asiassa voisikin kääntyä Digi- ja väestötietoviraston puoleen. https://dvv.fi/yhteystiedot

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Irtolaislaki on kumottu jo ajat sittten, nykyään ei ole pakko olla asuntoa. Jos et asu missään, voit ilmoittaa Poste Restante -osoitteen kun osoitetta tarvitaan. Siitä ei edes tarvitse maksaa mitään. Kunhan jaksaa tarpeeksi usein rampata postissa kysymässä onko postia tullut.

Asujien lukumäärään asunnossa liittynee myös paloturvallisuus. Pelastuslaitoksella ehkä on jotain sanomista, jos yhteen asuntoon on sullottu kymmeniä ihmisiä samanaikaisesti. Tosin kysymyksen tapauksessa he eivät olisi fyysisesti paikalla, joten se ehkä vaikuttanee asiaan myös.