Minua kiinnostavat tunnettujen kulttuurihenkilöiden luomat reseptit - onko niitä koottu jonnekin tai mistä niitä voisi löytää? Esim. kaikille tuttu Runebergin…

Kysytty

Minua kiinnostavat tunnettujen kulttuurihenkilöiden luomat reseptit - onko niitä koottu jonnekin tai mistä niitä voisi löytää?

Esim. kaikille tuttu Runebergin leivos, Minna Canthin kahvikakku, Juicen Lamminpään lumous ja ehkä tulevaisuudessa saman veroinen on Satu Rämön banaanileipä. Mitä muita näitä on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En löytänyt internetistä tai kirjastojen hyllyiltä listauksia juuri tällaisista yksinomaan suomalaisten kulttuurihenkilöiden luomista resepteistä. Sinua voisi ehkä kuitenkin kiinnostaa esimerkiksi kirjaston hyllyltä löytämäni Tiina Rantasen (2018) kirja "Klassikkoruokia - Reseptit ja tarinat", joka sisältää runsaasti reseptejä, jotka yksittäiset ihmiset ovat tehneet tunnetuiksi sekä tarinoita näiden reseptien takana. Kirjassa kerrotaan muun muassa janssoninkiusauksesta, kuhasta Mannerheimin tapaan, sekä Stroganovista.

Jos joku lukija tietää listoja nimenomaan Runebergin, Canthin ja Juicen kaltaisten kulttuurihenkilöiden mukaan nimetyistä resepteistä, tällaisten vinkkaamisesta olisimme kiitollisia.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Eikö Runebergin torttu ollut alkujaan jonkun muun kuin Fredrika Runebergin keksimä leivonnainen?
Oikaiskaa toki, jos olen väärässä.

Ellen Svinhufvudin kakku tiedetään leipomon luomaksi. Kun Ellen-rouva suosi niitä, firma pyysi lupaa käyttää tuotteesta hänen nimeään. Fredrika Runebergistä en ole kuullut vastaavanlaista tarinaa, mutta Porvoossa tiedettäneen paremmin...