Minua kiinnostaisi tietää, paljonko Suomen valtio on kokonaisuudessaan käyttänyt rahaa, kalustoa ja mitkä olivat henkilötappiot koko Afganistan-operaation…

Kysytty

Hei!

Minua kiinnostaisi tietää, paljonko Suomen valtio on kokonaisuudessaan käyttänyt rahaa, kalustoa ja mitkä olivat henkilötappiot koko Afganistan-operaation aikana? Eli kokonaisuudessaan siitä kun Suomi on osallistunut toimintaan Afganistanissa WTC-iskujen jälkeen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ylen verkkouutisoinnin mukaan aiheeseen perehtynyt tutkija Ilona Kuusi arvioi, että Suomi on tukenut Afganistania 21 vuodessa karkeasti noin 850 miljoonalla eurolla. Tähän on laskettu kriisinhallinnan, kehitysavun ja humanitaarisen avun kustannukset kansainvälisesti vertailukelpoisella, OECD-järjestön käyttämällä tavalla. Pari vuotta sitten MOT-ohjelmassa puhuttiin jopa miljardin euron kokonaismenoista.

https://yle.fi/uutiset/3-11965705

Afganistanissa menehtyi kaksi suomalaista sotilasta ja 15 haavoittui.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jarjettomia-rahasummia-suomi-kaytta…