Minua kiinnostaa, millainen on varatun aineiston matka. Eli mitä tapahtuu, kun olen tehnyt netissä aineistosta varauksen? Itse näen palvelusta, missä kunnissa…

Kysytty

Minua kiinnostaa, millainen on varatun aineiston matka. Eli mitä tapahtuu, kun olen tehnyt netissä aineistosta varauksen? Itse näen palvelusta, missä kunnissa aineistoa on saatavilla, ja ovatko ne vapaita tai varattuja. Eli miten kirjastot päättävät, mistä mikin aineisto minulle lähetetään? Omassa kaupungissanihan on pääkirjasto ja lukuisia sivukirjastoja, mutta aineisto voi tulla myös toisten kuntien tai kaupunkien kirjastoista. Joskus aineisto lähtee nopeasti matkaan, ja joskus varsin hitaasti, vaikka se näyttäisikin olevan paikalla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lastu-kirjastoissa, joihin myös Lahden kaupunginkirjasto kuuluu, on yhteinen varauslista. Kun varattu aineisto palautuu kirjastoon, lähtee sen saapumisesta ilmoitus varausjonossa ensimmäisenä olevalle asiakkaalle. Poikkeuksen tähän käytäntöön muodostaa kesäaika, jolloin osa seudun kirjastoista on kiinni. Tällöin ei varauksia voida ko. kirjastojen asiakkaille lähettää.

Lahden pääkirjastoon saapuu joka arkipäivä lähikirjastoista ja muista Päijät-Hämeen kirjastoista asiakkaiden varaamia aineistoja, joiden noutopaikaksi on valittu pääkirjasto. Näitä kuljetuksesta saapuneita aineistoja käsitellään pääkirjastossa arkipäivisin. Kun asiakkaan varaama aineisto saapuu kirjastoon, hänelle lähtee varauksesta noutoilmoitus (tekstiviestillä, sähköpostitse tai kirjeitse) ja aineisto viedään varaushyllyyn. Mikäli pääkirjastoon palautuu aineistoa, jonka noutopaikka on jokin Lahden lähikirjasto tai muu Lastu-kirjasto, viedään aineisto kuljetuslaatikkoon, jossa se matkaa kohti asiakkaan valitsemaa noutopaikkaa.

Lahden pääkirjastossa haetaan hyllyvarauksia eli hyllyssä olevia varattuja aineistoja pitkin päivää arkisin. Hyllyvarauslistassa saattaa olla useita satoja varauksia pyhien tai viikonlopun jälkeen, jolloin varatun aineiston hakeminen hyllystä ja sen käsittely saattaa kestää pidempään. Joskus myös varattu aineisto saattaa olla kadonnut tai väärässä paikassa, jolloin sen hakeminen voi viivästyä. Pienemmissä kirjastoissa kuljetukset eri kirjastojen välillä saattavat liikkua harvemmin kuin joka arkipäivä, mikä voi myös hidastaa varatun aineiston saapumista asiakkaalle.