Minua ihmetyttää tämä Saint Paulia -kasviin liittyvä asia: Minulla oli niitä kaksi ja kummassakin lilan-väriset kukat. Sitten sain noin vuosi sitten lahjaksi…

Kysytty

Minua ihmetyttää tämä Saint Paulia -kasviin liittyvä asia: Minulla oli niitä kaksi ja kummassakin lilan-väriset kukat. Sitten sain noin vuosi sitten lahjaksi uuden "Santun", jossa on vaaleanpunaiset kukat. Kun ne tänä kesänä rupesivat taas kukkimaan, niin kaikissa kolmessa kasvissa kukat ovat vaaleanpunaisia. Mistäköhän tämä johtuu?

Vastaus

Vastattu

Täysin varmaa vastausta paavalinkukkien värin muutokseen ei löytynyt. Erilaisilla keskustelupalstoilla värinmuutoksen kuitenkin ajateltiin johtuvan esim. kasvin mullan pH-arvojen muutoksesta. Jos kukkaa pidetään samassa mullassa ilman lisäravinteita ja mullan vaihtoa hyvin pitkään, niin vaikuttaisi olevan mahdollista, että ainakin jotkin paavalinkukkien lajikkeet vaihtavat aikojen kuluessa väriä. Samoilla keskustelupalstoilla ehdotetaan myös ratkaisuja tähän värin vaihtumiseen, jos niin ei halua tapahtuvan.

https://puutarha.net/keskustelut/2190307/paavalinkukka_saintpaulia_sain…

https://keskustelu.suomi24.fi/t/3481994/saintpauliasta

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Myös samassa paikassa kasvavat lupiinit voivat vaihtaa väriä eri vuosina, senkin kerrotaan johtuvatn maaperästä. Silloinkin on kyse sinisen muuttumisesta vaaleanpunaiseksi.