Minneköhän tuo Epäselvää 1 -liitteessä oleva mies on ollut komennettuna? Epäselvää 2 -liitteessä on mies ollut 18.12.1939 lähtien jossain RT? ja RT…

Kysytty

Minneköhän tuo Epäselvää 1 -liitteessä oleva mies on ollut komennettuna?
Epäselvää 2 -liitteessä on mies ollut 18.12.1939 lähtien jossain
RT? ja RT Komppaniassa. Mitähän yksiköitä nuo ovat?
Ollut ilmeisesti talvisodassa työvelvollisena? Liittyykö siviiliammattiin (suutari) vai vakaumukseen? Toisaalta jatkosodassa näyttää olleen kiväärimiehenä?

Vastaus

Vastattu

Kummankaan epäselvän tapauksen merkitys ei valitettavasti auennut.

Ensimmäisen kuvan komennus saattaisi olla kestonsa puolesta vuoden 1932 ylimääräinen varusmiesten lomautus säästösyistä, josta uutisoitiin esimerkiksi Keski-Uusimaa -lehdessä:

Keski-Uusimaa, 05.09.1931, nro 98, s. 1
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1861892/articles/…
Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot

Toinen kuva on mystisempi. RT voisi viitata sekä rannikkotykistöön että rautateihin. Palveluksen laatu työvelvollisena voisi viitata enemmän rautateiden suuntaan, mutta lyhenteet eivät vastaa esimerkiksi Keijo Pennasen aihetta käsittelevässä artikkelissa esiintyneitä:

Pennanen, K. (1981). Rautateiden korjaustoiminta viime sodissamme. Tiede ja Ase, 39(39), 191–222. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/ta/article/view/47618

Jatkosodan alussa henkilö on palvellut JR 52:n II pataljoonan 6. komppaniassa, jonka sotapäiväkirjat löytyvät Sotasampo-palvelusta.