Minkälaista koulutusta tarvitaan, että pääsisi töihin musiikkikirjastoon? Pohjana on datanomi + 20 ov kirjastoalaa. Mitä vielä tarvittaisiin 5 vuoden kirjaston…

Kysytty

Minkälaista koulutusta tarvitaan, että pääsisi töihin musiikkikirjastoon? Pohjana on datanomi + 20 ov kirjastoalaa. Mitä vielä tarvittaisiin 5 vuoden kirjaston asiakaspalvelutyökokemuksen lisäksi vai onko mahdoton yhtälö?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kelpoisuusvaatimuksissa on jonkin verran eroja paikkakuntien välillä, mutta esim. meillä Tampereella kirjastonhoitajan tehtäviin on edellytyksenä korkeakoulututkinto, johon sisältyy tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 35 opintoviikon laajuiset kirjasto- ja informaatioalan aine- tai ammatilliset opinnot. Kirjastovirkailijan tehtäviin vastaavasti vaaditaan vähintään 20 opintoviikon laajuiset kirjasto- ja informaatioalan aine- tai ammatilliset opinnot tai informaatio- ja kirjastopalvelualan ammattitutkinto, tai kirjastoasetuksen (1078/98) 6§ 1 momentin tai 7§ mukainen kelpoisuus.
Kelpoisuuden osalta sinulla tuntuisi olevan edellytykset hakea esim. kirjastovirkailijan tointa.
Näiden perusedellytysten lisäksi valintaprosessissa tietysti vaikuttavat myös kulloisenkin tehtävän mahdolliset erityisvaatimukset, esim. musiikkiosastolla musiikin tuntemus ja hyvät asiakaspalvelutaidot.