Minkälaisia tehtäviä oli 7. eli 10. divisioonan esikuntakomppanjassa toimivalla upseerien sotilaslähetillä 1939-1940? Varusmieskoulutuksen henkilö oli saanut…

Kysytty

Minkälaisia tehtäviä oli 7. eli 10. divisioonan esikuntakomppanjassa toimivalla upseerien sotilaslähetillä 1939-1940? Varusmieskoulutuksen henkilö oli saanut ratsumieheksi 1936 ja oli reserviin siirtyessään sotilasarvoltaan sotamies.
Kantakortiin on merkitty tehtäväksi upseerilähetti.

Vastaus

Vastattu

Tietyn yksittäisen lähetin tehtävistä saattaa joskus löytyä mainintoja digitoiduista sotapäiväkirjoista. Esimerkiksi talvisodan 7. divisioonan ja sen useiden alaosastojen sotapäiväkirjat ovat säilyneet ja vapaasti verkossa luettavissa:

Sotasampo | 7. divisioona (Talvisota)

Yleisellä tasolla taistelulähettien tehtävistä kirjoitettiin 1930-luvun sotilas- ja suojeluskuntalehdissä. Lehdet ovat vuoden 1939 loppuun asti käytettävissä Kansalliskirjaston digitaaliarkistossa. Alla muutama esimerkki. Erityisesti Leo Wikmanin artikkeli siteeraa talvisodan aikanakin käytössä olleessa Jalkaväen ohjesäännössä annettuja ohjeita taistelulähettien koulutuksesta. Palvelusta löytyy taistelulähetti- tai upseerilähetti -haulla  monenlaista muutakin tietoa aiheesta.

A.N. Taistelulähetti tehtävissään.
Kannaksen vartio : Viipurin suojeluskuntapiirin tiedonantolehti, 01.09.1935, nro 9, s. 5-6
https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1016766/articles/81…
Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot

Halonen, V. Taistelulähetti.
Rajamme vartija : Suomen sotilaskotiliiton rajaseutujulkaisu, 15.04.1939, nro 4, s. 25-26
https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1100509/articles/81…
Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot

Lahelma, A. Taistelulähetti.
Pohjolan vartio : Pohjolan suojeluskuntapiirin tiedonantolehti, 01.02.1932, nro 2, s. 8
https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1100327/articles/81…
Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot

Wikman, Leo. Komppanian erikoismiehistön koulutus.
Suomen sotilasaikakauslehti, 01.08.1933, nro 8, s. 5-20
https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1124314/articles/81…
Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot

Muutama muistitietoon pohjautuva teoskin aiheesta Finna.fi -palvelun mukaan on:

  • Liisanantti, O. (1989). Taistelulähetin sota. [O. Liisanantti].
  • Tikkanen, P. H. (1993). Taistelulähetin sota. Karisto.