Minkälaisia olivat aikalaisten kirja-arvostelut tuoreeltaan Veikko Huovisen teoksesta "Lentsu" (1978)? Olivatko arviot negatiivisia koska ajan henki oli…

Kysytty

Minkälaisia olivat aikalaisten kirja-arvostelut tuoreeltaan Veikko Huovisen teoksesta "Lentsu" (1978)?
Olivatko arviot negatiivisia koska ajan henki oli syvästi suomettunut eikä kirjassa annettu kovin ruusuista kuvaa sen ajan politiikan valtavirrasta eikä sotaveteraanien kohtelusta?

Vastaus

Vastattu

Aikalaisarvosteluja Huovisen Lentsusta on lehtiin rajatun Finna-aineistohaun mukaan ainakin seuraavissa julkaisuissa:

  • Kaleva 15.10.1987 (Matti Kuusi: Synkeän-hauska kirja suomalaisten räkätaudista)
  • Kaltio : pohjoissuomalainen aikakauslehti 35 (1979) : 1, s. 37 (Paavo Leinonen)
  • Suomen kuvalehti 62(1978) : 40, s. 40-42 (Eero Marttinen: Tässä maassa riittää rassaamista)
  • Kanava 6 (1978) : 9, s. 568-569. (Leo Lindsten)
  • Parnasso 29 (1979) : 3, s. 186-187. (Jarkko Laine: Kotimainen J'accuse)

Näistä Turun pääkirjastossa saatavilla on vain Parnasson sidotut vuosikerrat. Jarkko Laineen arvio ainakin vaikuttaa positiiviselta, Laine kuvaa teosta pamfletinomaiseksi mutta myös hauskaksi, taiturillisesti kulkevaksi, pirulliseksi ja inhorealistiseksi. Arvostelevassa kirjaluettelossa ilmestynyt Vappu Karjalaisen arvio lienee myös tulkittavissa enimmäkseen positiiviseksi: "Romaanin idea on itse asiassa komea, siitä syntyy kaunis ja kantava toiminnallinen kaari. Turhan laveat ja Huovisen lukijoille entuudestaan perin tutunsävyiset kommentit maailman menosta välillä hiukan hidastavat vauhtia. Kokonaisuutena Huovisen uusi kirja on kai juuri sitä, mitä suuri yleisö häneltä odottaa."

Arvostelevan kirjaluettelon arvio verkossa: https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Au1d93b470-08da-4699-9564-1…

0 ääntä

Kommentit

Vuosina 1974–2002 sanomalehtien kirjallisuusarvostelut koottiin kuukausittain Kirjallisuusarvosteluja-nimiseen kausijulkaisuun, jota ilmestyi kolme sarjaa: A (tietokirjallisuus), B (kaunokirjallisuus) ja C (lastenkirjallisuus).

Huovisen noina vuosina ilmestyneiden teosten aikalaisarvostelut löytyvät parhaiten Kirjallisuusarvosteluja B:stä (ISSN 0355-1601), ja niitä on Lentsustakin todennäköisesti siellä moninkertaisesti enemmän kuin nuo vastauksessa mainitut Finnaan luetteloidut.

Turun kaupunginkirjastossa ei kuitenkaan ilmeisesti ole Kirjallisuusarvosteluja-julkaisuja. Turun molempien yliopistojen kirjastoista löytyisi.

Kun alkoi kiinnostaa, niin katsoin vielä, millaisia arvosteluja Kansalliskirjaston ei-avoimista digitoiduista lehdistä löytyy: ainakin Helsingin Sanomat 24.9.1978 (Pekka Tarkka); Uusi Suomi 4.10.1978 (A. I. Routio); Maaseudun Tulevaisuus 12.10.1978 (Onni Salomaa); Länsi-Savo 14.12.1978 (Juhamatti Martikainen); Etelä-Suomen Sanomat 15.12.1978 (Teuvo Hahl-Marjokorpi).

Kysymyksessä mainittu puoli kirjasta mainitaan lähes kaikissa arvosteluissa, mutta se ei nouse pääosaan missään niistä. Esimerkiksi Maaseudun Tulevaisuuden arvostelussa siitä kuitenkin on oma pitkä kappaleensa. Kaikissa lehdissä kirjaa kehutaan, osin jopa ylistetään, kun taas juonenkäänteiden käsittely on neutraalin kuvailevaa.

Löytyy myös vastauksessa mainittu Suomen Kuvalehden juttu, mutta se on Huovisen haastattelu kirjan ilmestymiseen liittyen. Huovinenkin puhuu kyllä jutussa tästä suomettumisteemasta.

Maininnan arvoista on ehkä myös se, että löytyneistä lehdistä linjaltaan kaikkein vähiten suomettumishenkinen, Uusi Suomi, sanoo Huovisen esittävän kommunistit sympaattisina ja samaistuttavina, mutta ei pidä tätä pahana asiana: "Aate ei melko varmasti viehätä Huovista, mutta ihmiset kiinnostavat, ja sen kiinnostuksen myötä he kasvavat kolmeulotteisiksi, inhimillisiksi, myötätuntoa herättäviksi." Ehkä yksi osoitus siitä, että asiat olivat tuolloinkin monisyisempiä kuin jälkikäteisissä mielikuvissa.