Minkälaiset pääsykokeet tai minkälainen hakuprosessi oli Suomen Taideyhdistyksen piirustuskouluun (Helsingin kouluun) vuonna 1895? Pitikö opiskelijaksi…

Kysytty

Minkälaiset pääsykokeet tai minkälainen hakuprosessi oli Suomen Taideyhdistyksen piirustuskouluun (Helsingin kouluun) vuonna 1895? Pitikö opiskelijaksi pyrkivien esittää työnäytteitä tms.? Oliko kouluun paljon hakijoita ja kuinka moni pääsi opiskelemaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saimme vastauksen kysymykseesi Kuvataiteen keskusarkistosta:

Kysymys on sikäli hankala, että mitään yhtä lähdettä tai tutkimusta, josta asia selviäisi, ei ole olemassa. On tutkittava Suomen Taideyhdistyksen arkistoa (joka kuuluu kokoelmiimme) sekä painettuja vuosikertomuksia ja etsittävä, löytyykö tietoa niistä. Lisäksi ajan lehdistä voisi löytää jotakin (Kansalliskirjaston digitaalisesta sanomalehtiarkistossa voi tehdä hakuja). Lisäksi voi olla muistelmia tms., jossa asiaa sivutaan.

Emme voi valitettavasti ryhtyä tekemään tällaista tutkimusta, mutta asiakas on luonnollisesti tervetullut tänne tutkimaan aineistoja. Käynnistä on sovittava etukäteen (tutkimus@fng.fi).