Minkälainen tausta on nimellä Asla? Onko saamelaisia yhteyksiä? Kaunis nimi, jota harkitsemme lapsellemme, mutta emme halua ottaa käyttöön, mikäli osa esim…

Kysytty

Hei, minkälainen tausta on nimellä Asla? Onko saamelaisia yhteyksiä? Kaunis nimi, jota harkitsemme lapsellemme, mutta emme halua ottaa käyttöön, mikäli osa esim. saamelaista kulttuuriperimää.

Vastaus

Vastattu

Asla  on lyhentymä nimestä Aslak, joka taasen on norjalaisperäinen nimi, jonka osat merkitsevät aasa-jumalaa ja taistelua. Suomen almanakassa Aslakin päivä on 23.2. Saamelaisessa almanakassa nimi esiintyy samalla päiväyksellä muodossa Ásllat.

Aasat. Wikipedia.
Aslak. Wikipedia.
Suuri etunimikirja. Lempiäinen, Pentti. WSOY 1999.