Minkä tyyppistä kirjallisuutta on tarjolla improvisaatiosta? (teatterin tekemiseen ja teatterille kirjoittamiseen)

Kysytty

Minkä tyyppistä kirjallisuutta on tarjolla improvisaatiosta? (teatterin tekemiseen ja teatterille kirjoittamiseen)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Improvisaatiosta on olemassa esimerkiksi:
- Koponen, Pia: Improkirja, 2004
- Routarinne, Ismo: Improvisoi, 2004
- Johnstone, Keith: Impro : improvisoinnista iloa elämään ja esiintymiseen, 1996

Käsikirjoittamista käsittelevät mm. seuraavat:
- Leino, Tomi: Sanoista eläviä kuvia, käsikirjoittajan opas, 2003
- Käsikirjoittaminen, toim. Elina Hirvonen, 2003

Fennica - Suomen kansallisbiografia- on kaikkien käytössä oleva tietokanta https://fennica.linneanet.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?LANGUAGE=Finnish&DB=… . Fennicasta asiasanalla improvisointi löytyi 25 viitettä.

Myös teoksista, joissa käsitellään elokuvan käsikirjoittamista voisi saada vinkkejä:
- Jouko Aaltonen: Käsikirjoittajan työkalut, 2002
Netissä:
http://elokuvantaju.uiah.fi/oppimateriaali/kasikirjoitus/artikkelit/aal…
- Elina Halttunen: Lupaus : kirja elokuvasta ja elokuvaksi kirjoittaminen, 2005

Lindasta yliopistokirjastojen yhteistietokannasta muutama esimerkki löytyneistä:
- Gary, Izzo: Acting interactive theatre : a handbook, 1998
- Jo, Salas: Improvising real life personal story in playback theatre, 1996
- Spolin, Viola: Improvisation for the theatre : a handbook of teaching and directing techniques, 2000