Minkä takia Sarah J Maasin Valtakunta-kirjasarja on Helsingissä osa nuorten aineistoa, mutta Espoossa osa aikuisten aineistoa? Englanninkielisen maailman YA…

Kysytty

Minkä takia Sarah J Maasin Valtakunta-kirjasarja on Helsingissä osa nuorten aineistoa, mutta Espoossa osa aikuisten aineistoa? Englanninkielisen maailman YA-genre ei käsittääkseni ole kuitenkaan sama kuin Suomen nuortenkirjallisuus, vaan YA, young adult, on suunnattu aavistuksen vanhemmille lukijoille. Valtakunta-sarja sisältää runsaasti väkivaltaa ja erotiikkaa, enkä siksi pitäisi sitä erityisen sopivana nuortenkirjaksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sarah J. Maasin Valtakunta-sarja on sekä Helsingin, Espoon ja Vantaan kirjastoissa luokiteltu nuortenkirjallisuudeksi. Helmet-verkkokirjaston näkymä voi tässä asiassa hieman hämätä, sillä eri kaupungit käyttävät erilaisia merkintöjä (esim. Helsingin genreksi on merkitty "1.4 NUORET FANTASIA" ja Espoon "1.4 FANTASIA", mutta sijainniksi nuortenosasto, eli esim. "Lippulaiva nuo" tai " Herttoniemi nuo").

Kirjallisuuden kohderyhmien rajat eivät ole yksiselitteisiä, mutta Helmet-kirjastoissa nuortenkirjallisuuteen on käytännössä luokiteltu kirjat, joiden kohdeyleisöä ovat melko väljästi ajateltuna nuoret – sekä nuoremmat että jo aikuisuuden alussa olevat. Myös YA-kirjallisuus on Helmet-kirjastoissa useimmiten sijoitettu nuortenkirjallisuuteen. Ikähaarukka ja aiheiden kirjo on siis laaja. Angloamerikkalaisessa kustannus- ja kirjallisuusmaailmassakin YA-kirjallisuus mielletään melko eri ikäisille lukijoille tarkoitetuksi. Esimerkiksi yhdysvaltalainen kirjastoalan yhdistys American Library Association (ALA - Young Adult) ja kustannusalan ammattilehti Publishers Weekly (Publishers Weekly - Who Is YA For) katsovat young adult -kirjallisuuden ensisijaiseksi kohderyhmäksi 12–18-vuotiaat. Nuortenkirjallisuus ylipäätään saattaa käsitellä monimutkaisia aiheita mukaan lukien väkivalta ja seksi, jotka ovat joidenkin nuorten todellisuutta tai joita osa nuorista voi haluta prosessoida kirjallisuuden avulla.