Minkä takia Muumipeikko ja Pyrstötähti -elokuvassa useat päähahmojenkin ääninäyttelijät ovat vaihtuneet alkuperäisistä Muumilaakson Tarinoita -sarjan…

Kysytty

Minkä takia Muumipeikko ja Pyrstötähti -elokuvassa useat päähahmojenkin ääninäyttelijät ovat vaihtuneet alkuperäisistä Muumilaakson Tarinoita -sarjan henkilöistään?

Vastaus

Vastattu

Hiroshi Saitôn ohjaama Muumipeikko ja pyrstötähti -elokuva valmistui japanilaisen animaatiosarjan pohjalta vuonna 1992. Tuolloin se nähtiin Suomessa televisiosarjasta tutuilla suomenkielisillä äänillä. Uusi versio elokuvasta valmistui vuonna 2020, mutta sen ensi-ilta siirtyi koronapandemian vuoksi vuoteen 2023. Uuden version tuotti Cinematic Oy, ja siitä valmistui uudet suomen-, ruotsin-, englannin- ja japaninkieliset versiot. Näyttelijöiden lisäksi myös musiikki ja laulut ovat lehdistötietojen mukaan uudet.

On tavallista, että animaatioelokuvista tehdään uusia kieliversioita uusien näyttelijöiden voimin. Syytä Muumi-elokuvan uuteen versioon pitäisi kysyä tuotantoyhtiöltä. Tavallisesti uusia versioita tehdään tekijänoikeussyistä (esimerkiksi alkuperäisen oikeudet ovat liian kalliit) tai halusta uudistaa ääni-ilmaisua uusien katsojapolvien maun mukaiseksi.