Minkä takia en voi uusia kirjan lainaa, kun siitä on järjestelmässä 1 varaus? Vapaita kappaleita samasta kirjasta näyttää tällä hetkellä olevan hyllyssä 20kpl…

Kysytty

Moi

Minkä takia en voi uusia kirjan lainaa, kun siitä on järjestelmässä 1 varaus? Vapaita kappaleita samasta kirjasta näyttää tällä hetkellä olevan hyllyssä 20kpl Helmetin kirjastoissa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lainausjärjestelmä on tosiaan siitä ikävä, ettei kirjaa voi uusia, jos teoksesta on varaus, vaikka kirjaa olisi monta kappaletta hyllyssä. Järjestelmä vain on sellainen. Uusiminen onnistuu vasta sitten, kun yksi hyllyssä olevista kirjoista on otettu hyllystä ja käsitelty.

Varauksia yritetään kerätä mahdollisimman usein, jotta tällaisia tilanteita ei syntyisi usein, mutta esimerkiksi sunnuntaisin monien kirjastojen ollessa kiinni näin saattaa helposti käydä. Arkisin kirjastojen ollessa auki kannattaa vain odottaa jonkin aikaa ja koettaa uusimista uudelleen.