Minkä niminen on Jan Gullbergin runo puolijumalista eli jumalten lapsista maan päällä? Kirjailija nimi voi olla väärä. Onko runo suomennettu?

Kysytty

Minkä niminen on Jan Gullbergin runo puolijumalista eli jumalten lapsista maan päällä? Kirjailija nimi voi olla väärä. Onko runo suomennettu?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä voisi olla Hjalmar Gullbergin runo Åt halvgudarna, jota ei ole suomennettu. Runo löytyy kokoelmasta nimeltä Dödsmask och lustgård (1952). Kyseisessä runokokoelmassa käsitellään muutenkin jumal- ja paratiisimyyttejä, joten mikäli tämä runo ei tunnu vastaavan muistikuviin, voi kokoelma olla tutustumisen arvoinen. Dödsmask och Lustgård löytyy teoksesta Dikter (1985), oheisesta linkistä voit tarkistaa teoksen saatavuuden Vaski-kirjastoissa: https://vaski.finna.fi/Record/vaski.78408