Minkä lintulajin on tiedetty munivan eniten munia kerralla maailmassa?

Kysytty

Minkä lintulajin on tiedetty munivan eniten munia kerralla maailmassa?

Vastaus

Vastattu

Tavallisimmin eniten munia kerralla munivaksi linnuksi mainitaan meillä Suomessakin elävä peltopyy (Perdix perdix), jonka pesässä munia voi olla jopa kaksikymmentä – joidenkin lähteiden mukaan tätäkin enemmän. Joidenkin vesilintujen pesistä voi löytyä tätä suurempiakin munamääriä, mutta tämä johtuu siitä, että samaan pesään on voinut munia useampi naaras.

Millä linnulla eniten munia? (suomenluonto.fi)
These Animals Spawn the Most Offspring in One Go (nationalgeographic.com)
Grey partridge - Fascination Wildlife
Grey Partridge (Perdix perdix) Dimensions & Drawings | Dimensions.com