Minkä hintainen on aika priimakunnossa oleva Ruotsalainen 5 ören kolikko vuodelta 1899.

Kysytty

Minkä hintainen on aika priimakunnossa oleva Ruotsalainen
5 ören kolikko vuodelta 1899.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhat kolikot jaetaan neljään luokkaan niiden kunnon mukaan: F (fine), VF (very fine), XF (extra fine) ja UNC (uncirculated). Viimeksi mainittu merkitsee siis sitä, että kolikko ei ole ollut lainkaan käytössä.
Amerikkalaisen Standard catalog of world coins -julkaisusarjan mukaan 5 ören kolikko vuodelta 1899 olisi arvoltaan $1.00, jos se kuuluu luokkaan F, $6.00, jos se on VF, $20.00, jos se on XF ja $60.00, jos se olisi UNC.
World Coin Gallery, http://worldcoingallery.com/ , joka on enemmän ajantasalla arvostaa sen vastaavasti F $1.00, VF $5.00, XF $13,50 ja UNC $55.00. Jos Us Dollarin vaihtokurssi euroon on 0,8938, niin VF kuntoisena sen arvo voisi olla 15.00-18.00 euroa.

Standard catalog of world coins painottaa kuitenkin, että nämä arvot on tarkoitettu vain arvioinnin avuksi ja että todelliset markkina-arvot voivat vaihdella suuntaan ja toiseen.