Minkä arvoinen on 5 pennin kolikko v. 1865 ja v. 1888?

Kysytty

Minkä arvoinen on 5 pennin kolikko v. 1865 ja v. 1888?

Vastaus

Vastattu

Vanhojen rahojen arvo riippuu täysin niiden kunnosta.

Vuoden 1865  5 pennin arvo kunnon mukaan:

5€ Raha on huomattavan kulunut, sen yksityiskohdat ovat epäselviä. (Suurin osa tämän vuoden liikkeellä olevista rahoista on tällaisia)
10€ Raha on tasaisesti kulunut korkeimmista kohdista, mutta lähes kaikki yksityiskohdat ovat selviä. Yleisvaikutelma on vielä miellyttävä.
150€ Rahan korkeimmissa kohdissa on hyvin pieniä käsittelyn jälkiä, muuten yksityiskohdat ovat teräviä. Leimakiiltoa ei enää ole.
800€ Rahassa ei ole kulumisen jälkiä ja sen pinta on ehjä ja leimakiiltoinen, mutta toisinaan lievästi tummunut.
1800€ Raha on virheetön ja täysin leimakiiltoinen. Hyvin harvinaista

Vuoden 1888 5 pennin arvo kunnon mukaan:

2€ Raha on huomattavan kulunut, sen yksityiskohdat ovat epäselviä. (Suurin osa tämän vuoden liikkeellä olevista rahoista on tällaisia)
5€ Raha on tasaisesti kulunut korkeimmista kohdista, mutta lähes kaikki yksityiskohdat ovat selviä. Yleisvaikutelma on vielä miellyttävä.
60€ Rahan korkeimmissa kohdissa on hyvin pieniä käsittelyn jälkiä, muuten yksityiskohdat ovat teräviä. Leimakiiltoa ei enää ole.
1200€ Rahassa ei ole kulumisen jälkiä ja sen pinta on ehjä ja leimakiiltoinen, mutta toisinaan lievästi tummunut.
1500€ Raha on virheetön ja täysin leimakiiltoinen. Hyvin harvinaista

Lähteenä on käytetty Suomen Numismaatikkoliiton kustantamaa Suomen kolikot ja setelit n. 1400-2021 luetteloa.  Kirja on ei-kaupallisen tahon julkaisema luettelo eivätkä siinä mainitut hinnat ole osto- tai myyntihintoja vaan objektiivisia arvioita rahojen keräilyarvosta kirjoitusajankohtana.

Lisätietoja:

http://www.numismaatikko.fi/

https://snynumis.fi/