Minkä alueen kattaa ns. napameri?Pohjoisella pallonpuoliskolla.

Kysytty

Minkä alueen kattaa ns. napameri?Pohjoisella pallonpuoliskolla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pohjoinen napameri tarkoittaa samaa kuin pohjoinen Jäämeri.

Julkaistu Tiede-lehdessä 4/2009:

Miksi Arktis kärsii? Siksi, että pohjoinen napameri on itse asiassa pieni ja herkkä sisämeri. Katsoitpa mitä tahansa tavallista maailmankarttaa, Jäämeri on kaukana maan äärissä ja näyttää valtavalta. Kun tarkastelet maapalloa pohjoisnavan yläpuolelta, huomaat, että Jäämeri on oikeastaan Atlantin lahti, pieni, aika lailla pyöreä allas Aasian ja Amerikan mantereiden välissä.”

https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/miksi_arktis_karsii_

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pohjoinen_j%C3%A4%C3%A4meri

”Pohjoinen jäämeri on Arktisella alueella Pohjoisnavan ympärillä oleva suuri merialue. Sitä voidaan pitää jatkeena Atlantille, johon sen yhdistää Norjanmeri. Beringinsalmi yhdistää sen Tyyneenmereen. Pohjoisen jäämeren pinta-ala on noin 14 miljoonaa neliökilometriä.

Lomonosovin harjanne jakaa Pohjoisen jäämeren kahteen pääaltaaseen: Ameraasian altaaseen ja Euraasian altaaseen.

Jäämeren reumameriä (osameriä) ja siihen liittyviä lahtia ovat:

  • Barentsinmeri, joka sijaitsee Novaja Zamljan ja Kuolan niemimaan välissä.
  • Vienanmeri, joka on Barentsinmerestä etelään ja länteen Kuolan niemimaan itä- ja eteläpuolella työntyvä lahti.
  • Karanmeri (Karskoje More), joka on Novaja Zemljan ja Taimyrin niemimaan välissä.
  • Laptevinmeri
  • Itä-Siperian meri, joka sijaitsee nimensä mukaisesti Itä-Siperian rannikolla.
  • Tsuktsimeri
  • Baffininlahti
  • Beaufortinmeri
  • Grönlanninmeri, Grönlannin, Islannin ja Huippuvuorten välisellä alueella.