Minä vuosina kiertävät elokuvan näyttäjät liikkuivat maaseuduilla esittäen Edvin Laineen Tuntematon sotilas elokuvaa ?

Kysytty

Minä vuosina kiertävät elokuvan näyttäjät liikkuivat maaseuduilla esittäen Edvin Laineen Tuntematon sotilas elokuvaa ?

Vastaus

Vastattu

Niin sanotut elokuvakiertueet kiersivät suomalaista maaseutua niillä paikkakunnilla, joissa tai joiden lähettyvillä ei ollut elokuvateatteria. Elokuvanäytöksiä järjestettiin perinteisesti muutama illassa ja niitä esitettiin esimerkiksi seurojentaloilla, kouluilla, tuvissa, erityisissä esitysteltoissa tai jopa heinäladoissa. Elokuvakiertueiden näytökset keräsivät suuren suosion, vaikka niitä ei tilastoitukaan erityisen tarkasti.

Emme löytäneet tarkkoja tietoja juuri Edvin Laineen Tuntemattoman sotilaan elokuvakiertue-esityksistä.

Laineen Tuntematon tuli ensi-iltaan aivan joulun alla 1955, joten elokuvakiertueille se on päässyt lähtemään oletettavasti aikaisintaan vuoden 1956 puolella.

Ylipäätään maaseutua kiertäneet elokuvakiertueet alkoivat hiipua nopeasti 1960-alusta alkaen erityisesti television yleistymisen myötä. Kiertuetoiminta oli tämän jälkeen paljon pienimuotoisempaa, joskin 1970-luvulla se koki vielä uuden nousun ennen kuin videoiden tulo hiljensi sen lähes lopullisesti.

Näin ollen voitaneen päätellä, että Laineen Tuntematonta esitettiin maaseudun elokuvakiertueilla laajemmin reilun viiden vuoden ajan, noin vuodesta 1956 aina 1960-luvun alkupuolelle. Yksittäisiä erityisnäytöksiä on varmasti järjestetty myöhemminkin eri muodoissaan.

Aihetta ei ole tutkittu erityisen paljon. Tomi Tuikkala on tehnyt elokuvakiertueista dokumenttielokuvan "Liikkuvat kuvat", joka esitettiin Yle TV1:ssä kesäkuussa 1996. Esimerkiksi Demari-lehdessä 14.6.1996 julkaistussa arviossa kerrottiin, että "-- elokuvamme kulta-ajan suosikkeja, Tuntematonta sotilasta, Rovaniemen markkinoita ja Kaunista Veeraa, saattoi pieneen seurantaloon ahtautua katsomaan satoja ihmisiä. Mutta televisio oli tulossa ja pian kultakausi oli ohi".

1 ääntä

Kommentit

Kiitos selkeästä vastauksesta. Jos sitä vielä voisi täydentää viittellä aineistoon tai julkaisuun, josta saisi tarkempaa tietoa siitä ketkä ja mistä ja missä kiersivät. Onko joku koonnut luetteloa kiertäjistä heidän ohjelmistoistaan jne. samaan tapaan kuin von Bagh on tehnyt elokuvista (ei ehkä yhtä perusteellista). Itse löysin erään nuorisoseuran arkistoja penkoessani 35 eri kiertueen nimeä jotka sodan jälkeen olivat vuokranneet seuran taloa esityksiinsä. Erityisesti kiinnosti koska ne olivat osa omaa maalaiskylälapsuuttani.