Minä vuosina Helsingin rautatieasemalla toimi "Rauta-Rieska" niminen liikeyritys ja mitä tuotteita liike valmisti?

Kysytty

Minä vuosina Helsingin rautatieasemalla toimi "Rauta-Rieska" niminen liikeyritys ja mitä tuotteita liike valmisti?

Vastaus

Vastattu

Helsingin Sanomien vanhojen näköislehtien perusteella Rauta-Rieska oli rautatieasemalla sijainnut leipomotuotekioski. Se oli toiminnassa ainakin vuosina 1974-1976, jolloin palvelukseen halutaan -ilmoituksissa etsittiin myyjiä kioskiin. Rauta-Rieska kuului Rautuki Oy -yhtymään.

Rautuki Oy on elintarvike- kemikalio- ja kukkamyyntiin erikoistunut kioskiketju Suur-Helsingin ja Tampereen alueella. Lisäksi sillä on Jyväskylässä hampurilaisketju ja lomakeskukset Vuokatissa ja Pyhätunturilla (HS 2.2.1986)

Rautuki Oy kuului ilmeisesti VR:n työntekijöiden hyvinvoinnin edistämiseksi vuonna 1953 perustetulle Rautuki-Säätiölle. Tarkempia tietoja Rauta-Rieska -kioskin toiminnasta voisi tiedustella säätiöstä. https://www.rautuki.fi/rautuki-saatio/

Helsingin Sanomat aikakone