Minä vuonna Turun Suomalaisen Yliopiston nimi vaihtui muotoon Turun Yliopisto (nyk. Turun yliopisto)?

Kysytty

Minä vuonna Turun Suomalaisen Yliopiston nimi vaihtui muotoon Turun Yliopisto (nyk. Turun yliopisto)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun yliopiston pitkäaikainen tiedottaja, tietokirjailija Timo Niitemaa vastasi kysymykseen seuraavasti:

"Nimenmuutos tapahtui vuonna 1927, jolloin vietettiin yliopiston ensimmäistä promootiojuhlaa ja samalla virallista vihkiäisjuhlaa. Muodollinen päätös tehtiin 6.5.1927, jolloin tasavallan presidentti hyväksyi "Turun Yliopisto" -nimisen säätiön perustamisen ja samalla Turun Yliopiston järjestysmuodon perussäännökset. Siinä yhteydessä jätettiin yliopiston nimestä pois sana "Suomalainen". Mainittakoon, että kun yliopisto valtiollistettiin vuonna 1974, sen nimen kirjoitusasu muuttui "Turun Yliopistosta" "Turun yliopistoksi" - siis pienellä y:llä.

Lähde: Tauno Perälä, Turun Yliopisto 1920 - 1939, Turku 1970,  sivut 148-149."

Perälän kirjaa on saatavissa Vaski-kirjastoista.