Minä vuonna järjestettiin eläköitymistä koskeva tasa-arvokysely. (Ilmeisesti kysely oli EUn juttuja) Miesten eläkeikä oli tuolloin 65 vuotta Naisilla oli…

Kysytty

Hei

Minä vuonna järjestettiin eläköitymistä koskeva tasa-arvokysely.
(Ilmeisesti kysely oli EUn juttuja)

Miesten eläkeikä oli tuolloin 65 vuotta
Naisilla oli ainakin mahdollisuus jäädä 60 vuotiaana.

Eläkekysely oli voimassa vain hetken ja yhden kerran..

Miehiltä kysyttiin haluatko jäädä eläkkeelle jo 60 vuotiaana.
Naisilta kysyttiin haluatko jatkaa työelämässä 65 vuotiaaksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyjä muistelee kaiketi naisten ja miesten eläkeikien yhtenäistämistä koskenutta kiistaa 1990-luvun loppupuolella. Vuonna 1996 EU:ssa hyväksyttiin direktiivi, joka yhtenäisti lisäeläkejärjestelmien piirissä olevien miesten ja naisten eläkeiät. Suomessa kuitenkin monilla aloilla naiset pääsivät 2-3 vuotta miehiä aiemmin eläkkeelle. Tätä kompensoitiin miehille mm. paremmin palkkaeduin. Käytäntö oli ristiriidassa EU:n päätöksen kanssa, jonka mukaan samasta työstä piti olla sama eläkeikä ja -edut.

EU-komissio: Suomen eläkelaki syrjii miehiä  https://yle.fi/uutiset/3-5800473

Suomi laatikin vuonna 1997 lain vapaaehtoisten lisäeläkejärjestelyjen tasa-arvoistamisesta. Lain valmistelu oli ajoittain hankalaa sosiaali- ja terveysministeriön ja työmarkkinajärjestöjen näkemyserojen vuoksi. 15.10.1997 Helsingin Sanomat uutisoi lakiesityksen valmistumisesta. Pitkään työssä olleet saattoivat valita eläkeikänsä: "Valinta tarkoittaa, että saa ottaa joko naisille alunperin tarkoitetun alhaisemman tai miehille tarkoitetun korkeamman eläkeiän. Alempi on tavallisimmin 60 ja ylempi 65 vuotta. Alempi eläkeikä antaa käytännössä yleensä pienemmän eläkkeen." Artikkelin mukaan kaikki eläkeiät oli tarkoitus valita ja määrittää vuoden 1998 elokuun loppuun mennessä. Laki koski noin 70 000 ihmistä.

Laki vapaaehtoisista lisäeläkkeistä tuli voimaan joulukuussa 1997. Valinnan takarajaksi tuli syyskuun loppu 1998.

Helsingin Sanomat 15.10.1997

Helsingin Sanomat 3.12.1997