Minä ajanjaksona YLE lähetti Pekka Gronowin toimittamaa Bluesin maailmasta-nimistä radio-ohjelmaa?

Kysytty

Minä ajanjaksona YLE lähetti Pekka Gronowin toimittamaa Bluesin maailmasta-nimistä radio-ohjelmaa?

Vastaus

Vastattu

Matti Laipion "Sininen sielua myöten" -kirjan artikkelin mukaan Pekka Gronow aloitti "Bluesin maailmasta" -ohjelman Yleisradiossa vuonna 1968. Vuonna 1975, kun Gronow oli estynyt vetämästä lähetystä, ohjelmapaikalla lähetettiin Matti Laipion 12-osainen "Bluesin vuosikymmenet". Vuoden 1978 jälkeen vastuu ohjelman teosta siirtyi Blues news -lehden toimittajille. Viimeinen jakso lähetettiin joulukuussa 1989.

Vesa Walamiehen artikkelin mukaan Yleisradio lähetti "Bluesin maailmasta" -ohjelmasarjaa vuosina 1969-1990. Kunakin vuonna oli kuunneltavissa 8-9 puolen tunnin jaksoa.

Lähteitä:

Hoppula, Pete: Blues news -lehden & Finnish Blues Society ry:n historia vuodesta 1968:

https://www.bluesnews.fi/bnhistoriikki.htm

Sininen sielua myöten : Suomi-bluesin tarina (Pete Hoppula, Matti Laipio; Aviador, [2018], s. 99, 240)

Walamies, Vesa: Suomi-bluesin pioneereja : klassikoiden lähteillä, osa 65 lehdessä Blues news, 2020, nro 6, s. 25