Miltä vuodelta ovat peräisin Jules Vernen "Viisi viikkoa ilmapallossa" ja "Maasta kuuhun" suomenkieliset käännökset? Onko niitä käännetty useaan otteeseen vai…

Kysytty

Miltä vuodelta ovat peräisin Jules Vernen "Viisi viikkoa ilmapallossa" ja "Maasta kuuhun" suomenkieliset käännökset?
Onko niitä käännetty useaan otteeseen vai ainoastaan "korjattu"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viisi viikkoa ilmapallossa ilmestyi ensimmäisen kerran suomeksi vuonna 1903 Samuli Suomalaisen kääntämänä ja Otavan kustantamana. Seuraavan suomennoksen teki lyhentäen vuonna 1965 Matti Karjalainen. Tästä Valistuksen kustantamasta teoksesta otettiin 1966 2. lisäpainos.
Inkeri Tuomikosken suomennos ilmestyi jälleen Otavan kustantamana vuonna 1980, 3. painos otettiin vuonna 1995.

Teoksen Maasta kuuhun : matkustus 97:ssä tunnissa suomensi P. J. Hannikainen vuonna 1904, kustantaja oli Edlund. Edwin Hagforsin suomennos ilmestyi vuonna 1929 Kariston nuoristonkirjoja -sarjassa. 2. korjattu painos tästä ilmestyi vuonna 1958. 3. painos ilmestyi Kariston Näkökulma -sarjassa vuonna 1969. Edelleen Edwin Hagforsin suomentamana ilmestyi erikoispainos "Maasta Kuuhun Kuun ympäri" vuonna 1970. Kustantajana Ex libris : [Concert hall society]. [Lisäp.] vuonna 1971.

Kaikki nämä teokset ovat Kansalliskirjastossa lukusalikappaleina.
Lähde: Kansallisbibliografia https://fennica.linneanet.fi/