Miltä näyttää kirjastoalan nykytilanne ja tulevaisuus? Onko kirjastoalalle järkevää kouluttautua, onko työpaikkoja tarjolla ja millainen työtilanne on eri…

Kysytty

Miltä näyttää kirjastoalan nykytilanne ja tulevaisuus? Onko kirjastoalalle järkevää kouluttautua, onko työpaikkoja tarjolla ja millainen työtilanne on eri puolilla maata, ja mikä on "järkevin" koulutusaste alalle hakeutuessa? Kirjastolaissa ei enää vaadita kaikilta kirjaston työntekijöiltä alan pätevyyttä, mutta mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Mitä erityistaitoja alalla työskentelevät tarvitsevat nykypäivänä ja millaiset tehtävät korostuvat? Millaista on siis kirjastoalan työ nykypäivän kirjastossa ja miltä tulevaisuus alalla näyttää?

Vastaus

Vastattu

Tätä asiaa on kysytty useamman kerran Kysy kirjastonhoitajalta palvelussa. Tässä linkki viimeisimpään vastaukseen:
Miltä näyttää tämän vuoden (tai ylipäätään 2020-luvun) työtilanne kirjasto-alalla? Opiskelen alaa korkeakoulussa ja mietin työllistymistilannetta.Ja jos sopii… | Kysy kirjastonhoitajalta (kirjastot.fi)

Tällä hetkellä kirjastotyöntekijöistä on ylitarjontaa, mutta tulevina vuosina myös eläköityy paljon kirjaston työntekijöitä. Pienemmiltä paikkakunnilta voi löytyä paremmin kirjastoalan töitä. Isompien kaupunkien kirjastojen työpaikat ovat halutuimpia.

Kirjastoalalle halutessaan kannattaa hankkia kirjastoalan koulutus, sillä suurimmassa osassa kirjastojen työpaikoista sitä edelleen vaaditaan tai ainakin toivotaan.
Omasta pohjakoulutuksesta riippuen voi hankkia kirjastovirkailijan tai kirjastonhoitajan tai informaatikon pätevyyden. Oppisopimus on lyhyin tie kirjastovirkailijaksi ja ammattikorkeakoulun kirjastoalan opinnoilla valmistuu joko kirjastovirkailijaksi tai joihinkin kirjastoihin kirjastonhoitajiksi. Eri kokoisilla kunnilla voi olla erilaiset pätevyysvaatimukset. Yliopistossa suoritetuilla informaatiotutkimuksen opinnoilla saa omasta pohjakoulutuksesta riippuen kirjastonhoitajan tai informaatikon pätevyyden. Esimiestyöhön vaaditaan yleensä aina yliopistokoulutus.

Lisätietoja kirjastoalan koulutuksesta:
Kirjastoalan oppilaitokset | Kirjastot.fi
Liiketoiminnan perustutkinto, kirjastopalvelut, verkkokoulutus - Opintopolku