Miltä haisunäätien erittämä pahanhajuinen neste haisee? Itse en onneksi ole koskaan joutunut sitä haistamaan, mutta kiinnostaisi tietää, muistuttaako haju…

Kysytty

Miltä haisunäätien erittämä pahanhajuinen neste haisee? Itse en onneksi ole koskaan joutunut sitä haistamaan, mutta kiinnostaisi tietää, muistuttaako haju jonkin muun hajua vai eikö sitä oikein voi selittää?

Vastaus

Vastattu

Hajua on kuvailtu esimerkiksi näin:

"– Se oli hirveän vahva, paha ja pistävä haju, Gisle Sjöberg kertoo Ilta-Sanomille.

– Se oli vähän kuin valkosipulin ja sipulin haju kertaa 50. Ei ole vastaavaa tullut eteen."

Sipoolainen eläinlääkäri hoiti haisunäätää: Vaimo laittoi yöpymään telttaan viikoksi - Lemmikit - Ilta-Sanomat

Toisenlaista kuvailua taasen löytyy täältä: Nuuhkaise tuoppiasi: sehän lemahtaa haisunäädältä! (iltalehti.fi)

"Haisunäädän eritteen lemu (engl. skunky) alkaa nousta aurinkoisella terassilla oluttuopissa jo vartissa. Jotkut kutsuvat tätä tuoksua "valon" hajuksi.

Haisunäädän eritteen hajua alkaa muodostua valolle altistuneessa oluessa, koska oluen valmistuksessa käytetään humalaa. Humalan erilaisten alfahappojen tietyt sivuketjut reagoivat valossa ja se saa aikaan haisunäätämäisen tuoksahduksen."