Milloin yleisissä kirjastoissa on otettu ensimmäisen kerran käyttöön muita elektronisia aineistokokoelmia kuin e-kirjoja ja e-äänikirjoja? Eli milloin…

Kysytty

Milloin yleisissä kirjastoissa on otettu ensimmäisen kerran käyttöön muita elektronisia aineistokokoelmia kuin e-kirjoja ja e-äänikirjoja? Eli milloin kirjastot ovat ottaneet käyttöön musiikki-, lehti-, ja muita nykyään olemassa olevia e-palveluita?

Mistä voisin löytää lisätietoa yleisten kirjastojen elektronisista aineistoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyvää yleisesitystä kirjastojen e-aineiston tarjonnan laajenemisesta koko maan tasolla on hankala löytää. Vastauksessa kerrotaan Helsingin kaupunginkirjaston ja helmet-kirjastojen erilaisen e-aineistotarjonnan kehityksestä.

Pääkaupunkiseudun kirjastojen ensimmäiset e-kirjat ilmestyivät verkkoon 2006. https://yle.fi/uutiset/3-6081326  HelMet-aineistohaun yhteydessä tarjottiin Ellibsin e-kirjojen lainauspalvelu, mainittiin Helsingin kaupunginkirjaston vuoden 2007 vuosikertomuksessa. Mahdollisuus kuunnella musiikkia Naxos Music Library -palvelun kautta otettiin kokeiluna käyttöön kesäkuussa 2007. Vuoden 2008 lopulla e-kirjoja oli Helsingin kaupunginkirjastossa 328 nidettä. Suurta läpimurtoa ei e-kirjojen osalta tapahtunut vielä pari vuotta myöhemminkään. Kirjastoille ei ollut vielä tarjolla uutta kotimaista kirjallisuutta e-aineistona. Sen sijaan kaupunginkirjasto hankki pienen määrän erilaisia lukulaitteita, joille oli ladattu tekijänoikeudesta vapaata aineistoa.

Vuonna 2011 e-aineistoa nostettiin toiminnassa voimakkaammin esille. Yleisten kirjastojen e-aineiston strategiaa alettiin valmistella yleisten kirjastojen neuvostontoimeksiannosta. Helsingin kaupunginkirjasto kävi myös neuvotteluita useiden kustantajien kanssa e-aineiston laajemmaksi sisällyttämiseksi kirjaston kokoelmiin. Kirjaston e-lehtipalveluiksi tulivat tuolloin E-press, joka sisälsi suomen- ja ruotsinkielisiä verkkosanomalehtiä ja paikallislehtiä, sekä vieraskielisiä verkkosanomalehtiä luettavaksi tarjonnut PressDisplay.

Vuonna 2012 e-aineiston lainaus ja kokoelma kasvoivat kumpikin huomattavasti. E-kirjoja hankittiin 1 258 kpl, näistä e-äänikirjoja oli 98. Tarjontaan lisättiin Overdrive-palvelu, jossa asiakkaat voivat lainata lähinnä englanninkielisiä e-kirjoja ja e-äänikirjoja. Myöhemmin syksyllä käynnistyi eBib-lainauskokeilu, jossa lainattiin kotimaisia uutuuskirjoja. Vuonna 2012 saatiin aikaan yleisten kirjastojen e-aineistostrategia sekä toimenpideohjelma. Hankkeen vetovastuu oli Helsingin kaupunginkirjastolla.

E-kirjalainaus kasvoi vuoden 2013 kuluessa kaksinkertaiseksi. Aikakauslehtiä sisältävä Zinio-e-lehtipalvelu avattiin asiakkaille huhtikuussa. Zinion kokoelmassa oli 180 kansainvälistä huippulehteä. IndieFlixin elokuvapalvelu avattiin syyskuussa. Sen kautta oli katseltavissa kaikkiaan 2 500 elokuvafestivaaleilla palkittua elokuvaa.

Helsingin kaupunginkirjasto, vuosikertomukset verkossa 2007-2013.

Muita lähteitä kirjastojen e-aineistoista:

Ulla Kapanen: Suomalaiset kustantajat ja e-kirja-Suomen e-kirjamarkkinat keväällä 2010 https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/24313/Kapanen_Ulla.pdf?se…

Jari Paavonheimo: Digitaalisen ja painetun rajalla - kirjan olomuotojen tarkastelua https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/18215/digitaal.pdf?seq…

Sirkka-Liisa Korkeila: E-kirjat kirjastojen kokoelmissa https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/78353/gradu02080.pdf?seque…

Olli Laiho: Julkista palvelua suoraan töpselistä - e-kirjat osana yleisten kirjastojen kokoelmia http://docplayer.fi/8185218-Julkista-palvelua-suoraan-topselista.html

eBooks for public libraries Sähkökirjoja yleisiin kirjastoihin https://www.kirjastot.fi/sites/default/files/content/D1.3.1.5_eReading_…

0 ääntä

Kommentit

Netissä olevat äänikirjat ovat yleistyneet laajasti kaupallisten äänikirjapalveluiden avulla. Hyvinä esimerkkeinä näistä vaikkapa vuonna 2005 Ruotsissa perustettu Storytel.

Sittemmin suosituksi on tullut myös Bookbeat, joka on Bonnier Booksin (yksi Euroopan johtavista kustantamoista) palvelu.

E-kirjoja Suomessa myy esimerkiksi Elibris ja Elisa, edellä mainittujen palvelujen lisäksi.

Monissa kaupallisissa palveluissa on tarjolla ilmaisia kokeilujaksoja, jos haluaa vaikka lomamatkalla kokeilla palvelua. Pitää vain muistaa peruuttaa kokeilujakso ennen laskutuksen alkamista.

Lisätietoja äänikirjoista ja etenkin niiden ilmaisista kokeilujaksoista löytyy:
https://opastaja.com/ilmaiset-aanikirjat/

Niin ja myös Yle-Areenassa on aika iso valikoima ilmaisia äänikirjoja:
https://areena.yle.fi/radio/ohjelmat/30-272