Milloin voisi juhlia Sinja nimen nimipäivää?? En ole löytänyt mitään tietoa kyseisestä nimestä vaikka olen etsinyt ja etsinyt.

Kysytty

Milloin voisi juhlia Sinja nimen nimipäivää?? En ole löytänyt mitään tietoa kyseisestä nimestä vaikka olen etsinyt ja etsinyt.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etunimien alkuperää käsittelevien kirjojen mukaan etunimet Sinja, Sinje ja Sinna ovat Sina-nimen muunnoksia.

Itäiseen nimiperinteeseen liittyvän ortodoksisen kristillisyyden ja kulttuurin piirissä Sina ja Sinja -nimet on johdettu pitemmistä pyhimys- ja marttyyrinimistä Sinaida ja Zinaida tai Zenaida.

Ortodoksikalenterissa Sinaidan ja siten myös Sinan ja Sinjan nimipäivä on 11.10, joka lokakuun 11. voisi siis olla hyvä ehdokas myös Sinjan nimipäiväksi Suomessa. Alunperin kreikankielestä johdettu Sinaida/Zinaida-nimi on tarkoittanut Zeus-jumalan näköistä tai Zeuksen tytärtä.

Läntiseen nimiperinteeseen liittyvässä yleisimmin Suomessa käytetyssä nimipäiväkalenterissa Sinjalla tai Sinalla ei tosiaan ole omaa nimipäivää.

Sinan ajatellaan läntisessä nimiperinteessä olevan alunperin saksalais-pohjoismainen lyhennelmä useista etunimistä, jotka päättyvät sina (tai siina) -tavuihin (esim. Fransina, Rosina / Rosiina). Rosiinan nimipäivä on Suomessa vaihdellut ja sitä on vietty 24.3. sekä 19.7. Keski-Euroopasa muistellaan Pyhää Rosiinaa 11.3. Mutta voisi kuitenkin kenties olla hieman liian kaukaista etsiä Sinja-nimen alkuperää ja nimipäivää Rosiina-nimen kautta?

Vielä voisi mainita, että Englannissa Sina ja rinnakkaismuoto Sinah on tulkittu gaelinkielisen nimen Sinen muunnoksiksi ja sitä kautta Johannan (nimipäivä Suomessa 21.7.) sukulaisnimiksi.