Milloin valmistettiin maailman ensimmäiset ambulanssit ja mistä lähtien niitä on ollut Suomessa?

Kysytty

Milloin valmistettiin maailman ensimmäiset ambulanssit ja mistä lähtien niitä on ollut Suomessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Keski-Suomen pelastuslaitoksen sivulla on suomalaisen ensihoidon historiaa, https://www.keskisuomenpelastuslaitos.fi/pelastuslaitos/historiaa/ensih…. Sen mukaan suomalainen sairaankuljetus on alkanut 1900-luvun alussa. Historia-sivusto väittää ensimmäisen ambulanssin aloittaneen toimintansa Yhdysvalloissa vuonna 1865, https://historianet.fi/tiede/laeaeketiede/missa-ambulanssi-keksittiin. Artikkelissa Sata vuotta sairaankuljetusta Helsingissä, Samu Nyströn, https://www.hel.fi/hel2/tietokeskus/kvartti/2006/nystrom.pdf vahvistetaan nuo ajat nykyaikaisen sairaankuljetuksen alkuvaiheiksi. Ranskalainen Actualité-lehdessä julkaistu artikkeli mainitsee ambulanssitoiminnan alkaneen 1794, kun baroni Dominique-Jean Larrey Napoléonin armeijan kirurgi aloitti järjestelmällisen sairaankuljetuksen taistelukentiltä ensihoidon jälkeen sairaaloihin, https://lactualite.com/sante-et-science/deux-siecles-devolution-des-soi… . Samaisessa artikkelissa kerrotaan seuraavien askeleiden olleen Kanadassa kolerapotilaiden kuljetus 1832 ja Yhdysvalloissa 1862.

Monissa, mm. Wikipedian eri artikkeleissa kerrotaan toiminnan alkaneen esim. 6. vuosisadalla, ristiretkien aikaan, Malagan piirityksen aikaan 1478, joten asiasta ei liene varsinaista yksimielisyyttä.

Itse sana ambulans on latinankielinen, verbin ambulare partisiipin preesens. Ambularen merkitys on kävellä, käyskennellä, kulkea (Streng, A. V., Latinalais-suomalainen sanakirja), kulkea ympäriinsä, joten ambulans on palvelu, joka kiertää tässä tapauksessa hakemassa potilaita.

Kirjallisuutta:

Hoitaja vai kuljettaja? : suomalaisen sairaankuljetuksen ja ensihoidon historia, Järvinen, Antti ; Suomen ensihoidon tiedotus 1998.

Ensimmäinen sairasautonormitus Suomessa, Artikkeli, Kiira, Pertti. Julkaisussa Systole 2014 : 6, s.46-48.

Från larmklocka till blåljus : ambulanser, brandbilar, polisbilar och bärgare genom åren, Ekström, Gert. Winberg 1986.