Milloin turvavyöt tulivat pakollisiksi?

Kysytty

Milloin turvavyöt tulivat pakollisiksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turvavöiden historia Suomesta alkaa 1970-luvulta.
1.1.1971 turvavöiden asennuspakko henkilöautojen etuistuimille
1.7.1975 turvavöiden käyttöpakko henkilöauton etuistuimella matkustaville
1.11.1987 turvavyön käyttöpakko henkilöauton takaistuimella.
1.7.1994 turvavyön käyttöpakko voimaan taksien takaistuimilla
1.5.2006 turvavyödirektiivi. Turvavyön käyttövelvollisuus koskee kaikkia autoja. Erityisesti tarkennuksia lasten kuljettamiseen henkilö-, kuorma- ja pakettiautossa.
Linja-autoissa on käytettävä vöitä, jos ne on asennettu linja-autoon. Taksin kuljettajien on käytettävä turvavyötä, jos he ajavat koulukuljetuksia tai ajavat ilman matkustajia.
Tietoja liikenneturvallisuudesta Liikenneturvan sivuilta, www.liikenneturva.fi .

137 ääntä

Kommentit

Olen autokoulunopettajakurssin pääsykokeessa ammattienedistämislaitoksella käydyssä paneelikeskustelussa jossa piti tehdä liikenneturvallisuutta parantavia ehdotuksia ehdottanut turvavyön käyttöpaikka.Kuuntelijoita istui meidän takana pyöreän pöydän ympärillä pitkä rivi mm silloinen hallitusneuvos Mauno Satuli.Tämä tapahtui vuonna 1970.

Tuliko siis pakko asentaa ilman turvavöitä rekisteröityyn autoon turvavyöt 2006?

Ei, eikä sellaista pakkoa ole vieläkään. Vuonna 2006 tapahtuneita muutoksia selostetaan tässä:

https://lvm.fi/-/turvavoita-kaytettava-toukokuun-alusta-myos-isoissa-bu…

Turvavöitä olisi tietenkin usein jopa mahdotonta asentaa ennen vuotta 1971 käyttöön otettuihin autoihin, joista suuri osa on rekisteröity museoajoneuvoiksi, ja joiden on tämän rekisteröinnin saadakseen oltava nimenomaan alkuperäistä vastaavassa varustuksessa.

Jos on asentanut turvavyöt vanhaan autoon, jossa niitä ei tarvitsisi olla, niin saako niitä poistaa jälkikäteen, vedoten siihen, että sen ikäisessä autossa niitä ei tarvita?

Sen perusteella, mitä Ajoneuvohallintokeskuksen ohjeessa vuodelta 2008 todetaan, vaikuttaisi siltä, että saa, mutta ei ihan noin vain: "Poistaa voidaan – – sellainen turvavaruste, jota ei ole säädöksissä määrätty kyseiseen ajoneuvoon pakolliseksi. Turvavarusteen poistamisen edellytys on, että ajoneuvosta on osoitettavissa sen käyttöönottoajankohdan vaatimukset täyttävä rinnakkaismalli jossa kyseistä varustetta ei ole, ja että rakenteet asiaan vaikuttavilta osilta muutetaan sitä vastaavaksi. Selvityksenä em. asiasta on esitettävä ajoneuvovalmistajan tai ajoneuvovalmistajan edustajan antama kirjallinen todistus tai ajoneuvosta saatavilla oleviin teknisiin tietoihin perustuva yksityiskohtainen selvitys."

https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/Turvavarusteen%2…

Toisaalta täältä Kysy kirjastonhoitajalta -palvelusta löytyy toiseen turvavyöaiheiseen kysymykseen vuonna 2009 annettu vastaus, jossa väitetään päinvastaista, mutta lähteeksi mainittuun Spinneri-lehden artikkeliin osoittava linkki ei enää toimi:

https://www.kirjastot.fi/kysy/miten-turvavoiden-kayttoaika-pakko-oikein

Asia jää siis jossain määrin epäselväksi.

Tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa näin on tehty, mutta tapaus on jo vuosien takaa (1986). Kyseisessä autossa tosin vaihdettiin moottoriakin dieselistä bensiiniin ja päinvastoin, aina senmukaan kumpi tuli edullisemmaksi. Ehkä muokkaukset silloin 80-luvulla oli vähemmän säännösteltyä.

Niin, kysehän oli nimenomaan tapaus, jossa ei alunperin kuulu olla turvavöitä, vaan ne on jälkikäteen asennettu. Silloinhan mitään "rinnakkaismallia" ei pitäisi tarvita, koska kyseistä mallia on alunperin valmistettu vain ilman turvavöitä. Eli, jos jälkikäteen asentaa jotain "turvalaitteita", kuten turvavyöt ja sitten menee katsastuksesta niiden kanssa, niin saako ne poistaa, vai vaaditaanko ne seuraavassakin katsastuksessa? Ilmeisesti on vaihteleva käytäntö.