Milloin tuli Kuopioon ensimmäinen pizzeria?

Kysytty

Milloin tuli Kuopioon ensimmäinen pizzeria? Collega epäilee pizzeria capria.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuopion korttelimuseon Savolaisherkut ja arjen antimet -verkkonäyttely kertoo, että "ensimmäinen pizzeria ilmestyi Suokadulle 1970-luvun lopulla" Savolaisherkut ja arjen antimet - Kuopionkorttelimuseo.fi

Pizzerian nimeä ei korttelimuseon tekstissä mainita, mutta esimerkiksi keskustelupalstoilla (muistojen baarit ja ravintolat - - Suomi24 Keskustelut) on muisteltu, että Pizzeria N:o 1 olisi avautunut Suokadulle vuonna 1978. Pizzeria N:o 1 on Rabbe Grönblomin 1970-luvun lopulla perustama pizzeriaketju (Rabbe Grönblom – Wikipedia).

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Pizzakeisari Rabben ensimmäinen pizzeria (1976) oli hänen kotikaupunkinsa Vaasan torin laidalla, Alatorilla, Kauppahallin lähellä talossa joka on sittemmin purettu korkeamman rakennuksen tieltä. Ketjun N:o 1 hän perusti hieman myöhemmin.

Nr 1 se oli nimeltään myöhemmin. Ensin sillä paikalla oli pizzeria Capri!

"PIZZAKEISARIN TAIVAL alkoi Vaasan torin laidalta: ensimmäinen O sole mio -pizzeria avattiin 1976. Kuudessa vuodessa rakennettiin 19 Nr1-ravintolaa."
HS 18.2.2001

"Rabbe aloitti yrittäjäuransa 26-vuotiaana Vaasan kauppatorin kulmassa, missä hän avasi ensimmäisen pizzeriansa O Sole Mio."
HS 12.7.2015

Kauppalehti Optio 17.6.2023 tukee muistoja Kuopioon "1970-luvun lopulla" avatusta Pizzeria N:o 1:stä. "Rabbe Grönblom toi nykyajan Kuopioon."

Aamulehti 25.12.2018: Pizzeria Napolin perusti vuonna 1978 [Tampereen] Aleksanterinkadulle vaasalainen pizzayrittäjä Rabbe Grönblom. Se oli toinen Grönblomin Pizzeria N:o 1 -ketjun ravintoloista. Sittemmin Grönblom möi koko ketjun Elannolle vuonna 1986.