Milloin Suomessa tehtiin viimeisen kerran väestönlaskenta, jossa jokaisen asukkaan tiedot piti ilmoittaa viranomaisen joka kotiin lähettämällä (ehkä…

Kysytty

Milloin Suomessa tehtiin viimeisen kerran väestönlaskenta, jossa jokaisen asukkaan tiedot piti ilmoittaa viranomaisen joka kotiin lähettämällä (ehkä esitäytetyllä) paperilla?

Vastaus

Vastattu

Yleinen väestönlaskenta toteutettiin vuosina 1950, 1960, 1970, 1975, 1980 ja 1985. Kyselylomakkeet olivat viimeisen kerran käytössä vuonna 1985. Täysin kyselypohjaisia olivat vain vuosien 1950 ja 1960 laskennat. Vuonna 1970 laskennassa käytettiin ensimmäisen kerran henkilötunnuksen avulla joitakin väestön keskusrekisterin tietoja, kuten kansalaisuus-, uskonto- ja syntymäkotikuntatieto. Vuoden 1980 väestö- ja asuntolaskennassa pääosa tiedoista otettiin jo hallinnollisista rekistereistä (väestö- ja verotusrekisteri, kansaneläkelaitoksen rekisteri), ja lomakkeilla kerättiin lähinnä puuttuvia tietoja, kuten työpaikkaa ja ammattia koskevia tietoja.

Henkilölomakkeita käytettiin ensimmäisen kerran väestölaskennassa vuonna 1870. Lomakkeisiin perustuva laskenta toteutettiin aluksi suurimmissa kaupungeissa, ensin Helsingissä, Turussa, Viipurissa ja Oulussa. Tämän jälkeen kaupunkien väestölaskennat tehtiin kymmenen vuoden välein vuoteen 1930 saakka. Kaupunkien määrä vaihteli vuosikymmenittäin.

Väestölaskentalaki (154/38) säädettiin vuonna 1938. Sen mukaan väestölaskenta ja siihen liittyvä asunto- ja kiinteistölaskenta oli tehtävä joka kymmenes vuosi. Ensimmäisen välittömään tiedusteluun perustuvan väestölaskennan julkaiseminen kuitenkin peruuntui sodan vuoksi, ja Väestötiedustelun 1941 tiedot kerättiin sen sijaan seurakuntien väestörekistereistä. Laskenta tehtiin vain kaupungeista ja kauppaloista. Vuoden 1950 laskenta oli ensimmäinen koko maan kattava välitön eli henkilölomakkeilla kerättävä väestönlaskenta.

Ensimmäinen täysin rekisteripohjainen väestölaskenta toteutettiin vuonna 1990 kaikkiaan 30 eri hallinnollisen rekisterin avulla. Rekisteripohjainen väestölaskentaratkaisu on mahdollistanut sen, että lähes kaikki väestölaskentatiedot tuotetaan nykyään vuosittain.

Lähteet:
Pekka Myrskylä, Yli 250 vuotta väestölaskentoja | Yli 250 vuotta väestölaskentoja | Tilastokeskus (stat.fi)
Väestölaskennat - Historiallisen tilastotiedon opas - Tilasto-oppaat at Statistics Finland

3 ääntä

Kommentit

1980-luvun väestönlaskentapapereista tuli opituksi paikallistuntemusta. Olin muuttanut Paasipuiston tuntumaan ja luulin olevani Hakaniemessä. Lomakkeen perustietojen mukaan asuinkin Kallion kaupunginosassa, sen Siltasaari-nimisellä osa-alueella. - Kuulin tuttavalta, että alueella vaikuttavalla huippupoliitikolla oli lehdessä vakiopalsta, nimimerkkinä Siltasaarelainen.