Milloin Suomessa ei olisi vielä ollut mahdollista lähettää avaruusteknologiaa avaruuteen? Ja miten suuria tällaisten hinnat olivat aikana, jolloin vain…

Kysytty

Milloin Suomessa ei olisi vielä ollut mahdollista lähettää avaruusteknologiaa avaruuteen? Ja miten suuria tällaisten hinnat olivat aikana, jolloin vain suurvalloilla oli varaa siihen?

Vastaus

Vastattu

Ensimmäinen suomalainen satelliitti Aalto-1 lähetettiin avaruuteen vuonna 2017, kertoo Suomi 100 -satelliittiprojektin verkkosivu. Itse Suomi 100 -satelliitti pääsi lähtemään vasta vuonna 2018. Nämäkin satelliitit on viety avaruuteen yhteistyössä Intian ja Yhdysvaltojen kanssa. Suomella ei vielä ole omaa teknologiaa avaruuslentoja varten.

Tarkkoja rahasummia, mitä avaruuteen lähettäminen maksaa, ei ole helposti saatavissa mistään. Viittaankin vain englanninkieliseen Wikipedia-artikkeliin "NASA Advanced Space Transportation Program", jonka mukaan vajaan puolen kilon (amerikkalainen pauna = 454 g) massan lähettäminen kiertoradalle maksaisi nykystandardeilla 10 000 dollaria (yli 9000 euroa). Kun Aalto-1:n massa on pyöreästi 4 kg, tulisi sen avaruuteen lähettämisen hintalapuksi noin 90 000 euroa. Luultavasti laskelma perustuu keskiarvoihin, kun samalla kantoraketilla tai muulla aluksella lähetetään useita kappaleita kerrallaan. Hinta riippuu niin monista osatekijöistä, että luotettavaa arviota ei ole helppo saada mistään. En myöskään osaa sanoa, paljonko kokonainen avaruusraketin laukaisuprojekti maksaisi. Ehkäpä tätä kannattaisi kysyä Aalto-yliopiston tutkijoilta.

Käyttämäni lähteet:

Aalto-1: suomalainen opiskelijavoimin rakennettu satelliitti. https://www.aalto.fi/fi/avaruusalukset/aalto-1-suomalainen-opiskelijavoimin-rakennettu-satelliitti

Aalto (satelliittisarja) https://fi.wikipedia.org/wiki/Aalto_(satelliittisarja)

NASA Advanced Space Transportation Program. https://en.wikipedia.org/wiki/NASA_Advanced_Space_Transportation_Program