Milloin pastori-titteliä on ruvetty käyttämään meillä kirkon ja seurakunnan piirissä? Pastorihan (=paimen) vastaa suurinpiirtein vanhaa pitäjänapulaista, eli…

Kysytty

Milloin pastori-titteliä on ruvetty käyttämään meillä kirkon ja seurakunnan piirissä? Pastorihan (=paimen) vastaa suurinpiirtein vanhaa pitäjänapulaista, eli kappalaisen alapuolella olevaa kirkonmiestä, mutta toisaalta kaikki kirkonmiehet rovastin alapuolella ovat pastoreita. Puhekielessä pitäjänapulaista tuskin kutsuttiin pitäjänapulaiseksi, mutta oliko jo hän pastori, pelkkä pappi vai esim. "isä"? Omaan korvaani pastori kuulostaa kovin modernilta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kirjakielessä pastori on mainittu ensimmäisen kerran Maskun Hemmingin hurskaiden laulujen kokoelmassa vuodelta 1616. Sana on lainasana ruotsin kielen pastor-sanasta, joka juontuu latinan kielen paimenta merkitsevästä sanasta pastor.

Sanalla pappi taas on vastineensa kaikissa lähisukukielissämme. Sanan arvioidaan olevan joko slaavilais- tai germaanisperäinen.

(Lähde: Kaisa Häkkinen, Nykysuomen etymologinen sanakirja, 2004)

Sana on siis kielessämme varsin vanha, mutta tietoa sen käytöstä menneinä vuosisatoina ei löytynyt.