Milloin oli 1965-vuoden seurakuntavaalit?

Kysytty

Hei!
Milloin oli 1965-vuoden seurakuntavaalit?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisi hyvä tietää, mistä seurakunnasta onnykyisin määritetty kyse; seurakuntavaalit järjestetään seurakunnittain, ei valtakunnallisesti.

Seurakuntavaalien ajankohta on nykyisin määritetty, mutta vuoden 1965 tilanne on kuitenkin tarkistettava.

Kirkkohallitukselta tulleen selvvtyksen mukaan tietoa vuoden 1965 seuraluntavaaĺlien yhteisestä ajankohdasta ei löydetty heidän arkistostaan, kirjastostaan, eikä myöskään Kirkon tutkimusleskuksesta. Tästä pääteltiin, että vaaĺien ajankohta oli seieurakuntien itsensä määrättävissä. Näin antaa  yan märtää myös seurasva lainaus Hannu Mäkeläisen jùlkaisussa Luottamushenkilöt seurakunnan hallinnosa:

"Vuonna 1970 vaalit toimitettiin ensimmäisen kerran uuden käytännön mukaan à samanaikaisesti koko maassa.

Ennen vuotta 1970 seurakunnant luottamushenkilöt (kirkkovaltuusto ja kirkkoneuvosto) valittiin ns. Kirkonkokouksessa."

Kehotan asiakasta ottamaan haluamaansa seurakuntaan yhdessä yhteyttä ja pyytämään heitä kaivelemaan arkistojaan.

4 ääntä

Kommentit

Onpa erikoinen tietopalveluvastaus!

Suomen evl.seurakuntien luottamuselinten vaalit ovat vuodesta 1970 lähtien olleet lakisääteisesti kaikkialla samaan aikaan neljän vuoden välein. Ennakkoäänestys tuli 1980-luvulla. Vrt. kunnallis- t. kuntavaalit: kunnittain, mutta valtakunnassa samanaikaisesti.

Kirjasto kehottaa tarkistamaan vuoden 1965 tilanteen - antamatta edes lähtökohtia, ohjaamatta tiedonlähteiden pariin mikä tiettävästi kuuluu palvelun tehtäviin.

Aihe kiinnostaa muitakin kuin alkuperäistä kysyjää. Voisiko vastaajakirjasto selostaa 1960-luvun menettelyjä yleisesti ja vaikkapa oman kaupunkinsa seurakuntien osalta erikseen?

Seurakuntavaalit-nimitys lienee uudempi kuin samaa tarkoittava kirkollisvaalit, kirkkovaltuuston vaalit. Vanhan termin "kirkonkokous" tarkka merkitys muuttui vuosisatojen mittaan, mutta viime vuosikymmeninäkin sitä näkyy käytetyn seurakuntien tiedotuksessa seurakuntavaalien synonyyminä (eri asia kuin kirkolliskokous).

Ennakkoäänestys seurakuntavaaleissa tuli mahdolliseksi kirkolliskokouksen ehdottamalla ja eduskunnan hyväksymällä kirkkolain muutoksella, jonka tasavallan presidentti vahvisti huhtikuussa 1986.

Ennakkoon sai äänestää seurakunnan tiloissa, kuten kirkkoherranvirastoissa, syksyn 1986 vaaleista alkaen. Vuonna 1998 ennakkoäänestyksen suosio moninkertaistui, kun lukuisat seurakunnat eri puolilla maata lisäsivät äänestyspaikkoja, etenkin marketteihin, tavarataloihin, kauppakeskuksiin ja joillakin paikkakunnilla kaupungin tiloihin.
Hesari 27.10., 30.10. ja 3.11.1998

Helsingin Sanomissa lauantaina 9.1.1965 s. 12 on kirjoitus Helsingissä seuraavana päivänä pidettävistä suomalaisten ev.lut. seurakuntien vaaleista. Suomenkielisiä seurakuntia oli silloin 20 ja niissä jäseniä yhteensä noin 240 000.

"Huomenna valitaan 14:ssä Helsingin suomalaisessa seurakunnassa uudet kirkkoneuvostot ja jäsenet erovuoroisten tilalle yhteiseen kirkkovaltuustoon."
Viidessä uudessa seurakunnassa (Töölö, Taivallahti, Herttoniemi, Roihuvuori ja Vartiokylä, äänioikeutettuja yhteensä n. 47 000). valitaan sunnuntaina kaikki uudet hallintoelimet luottamusmiehineen neljäksi vuodeksi eteenpäin.
Vanhoissa seurakunnissa äänestetään jäsenistön täydentämisestä. Juuri voimaan tullut uusi kirkkolaki lisäsi paikkojen määrää sekä kirkkovaltuustoissa että -neuvostoissa.
Kuudessa seurakunnassa on joko jo pidetty tai pidetään 17.1. samat vaalit, jotka 14 seurakunnassa ovat 10.1.1965.

Vaalipäivä oli siten sunnuntai. Äänioikeutetut seurakuntalaiset kokoontuivat omien seurakuntiensa määräämiin vaalihuoneistoihin kirkonkokoukseen.