Milloin Karl Fazerin 1900-luvun alussa makeisrasioissaan käyttämä suklaalevy-logo vaihtui uudempaan Fazerin nimikirjoitus-logoon?

Kysytty

Milloin Karl Fazerin 1900-luvun alussa makeisrasioissaan käyttämä suklaalevy-logo vaihtui uudempaan Fazerin nimikirjoitus-logoon?

Vastaus

Vastattu

Fazerin nykyinen karkkipussilogo on ollut käytössä vuodesta 2017. Aikaisempia vuosien 2006-2017 logoja voi vertailla wikipedia-artikkelista. https://fi.wikipedia.org/wiki/Fazer

Helmet-kirjastojen kokoelmiin kuuluva Fazer-historiikki yltää 1990-luvulle. Se ei juurikaan kerro logon muutoksesta vuosien varrella, mutta sisältää kyllä runsaasti kuvia Fazerin tuotteista. Eri tuotteissa on käytetty aikojen kuluessa varsin vaihtelevallakin tavalla Fazer-tuotenimeä.

Fazer 100 [vuotta] Donner, Jörn (Karl Fazer, 1991)

Finnan kuvahaulla tai verkon kuvahauilla löytää myös kuvia vanhoista Fazerin makeispusseista. Esimerkiksi 1980-1990 -luvuilla Fazerin pusseissa näyttäisi käytetyn modernimpaa kulmikasta Fazer-tekstiä.

Kirjaston tiedonlähteet eivät tässä tapauksessa ole riittäviä. Vastausta voisikin kysyä suoraan Fazerin asiakaspalvelusta: https://www.myfazer.com/s/contact-us?country=fi&language=fi