Milloin ja missä perustettiin Polkupyöräpataljoona 5 (PPP 5)?

Kysytty

Milloin ja missä perustettiin Polkupyöräpataljoona 5 (PPP 5)?

Vastaus

Vastattu

Tieto löytyisi luultavasti helpoiten Polkupyöräpataljoona 5:n sotapäiväkirjoista. Tällä hetkellä digitoidut sotapäiväkirjat eivät valitettavasti ole käytettävissä:

https://astia.narc.fi/uusiastia/digitarkastelu.html?id=2401526049

Digitoidut sotapäiväkirjat alkavat 5.12.1939, joten sen voisi olettaa olevan myös perustamispäivä.

Reino Arimon teoksen Suomen puolustussuunnitelmat 1918-1939 kolmannessa osassa mainitaan Polkupyöräpataljoona 5:n perustamispaikaksi Kenttäarmeijan keskittämissuunnitelma V.K. 31:n mukaan Mikkeli.

Lähde:

Arimo, Reino. Suomen Puolustussuunnitelmat 1918-1939. Hki: Sotatieteen laitos. Sotahistorian toimisto, 1986.

1 ääntä

Kommentit

PPP 5 koottiin 13.-14.10.1939 Hämeenlinnassa. Olen juuri saanut valmiiksi kirjan "Urjalan miesten Talvisota 1939-1940". Siinä on kattava kuvaus PPP 5:n vaiheista sekä lista lähteistä, joissa kerrotaan pataljoonasta. Voin lähettää siitä kopion sähköpostilla, jos kysyjä ilmoittaa sp-osoitteensa.