Milloin ja ennen muuta MIKSI Helsingin kaupunginkirjasto on ryhtynyt perimään kaukolainamaksua ASIAKKAALTA siitä riippumatta, onko lähettäjäkirjasto sitä…

Kysytty

Milloin ja ennen muuta MIKSI Helsingin kaupunginkirjasto on ryhtynyt perimään kaukolainamaksua ASIAKKAALTA siitä riippumatta, onko lähettäjäkirjasto sitä edellyttänyt tai ei.

Helsingin kaupunginkirjaston asiakkaana pyydän kaukolainaa vain silloin, kun tarvitsemani dokumentti ei sisälly kirjaston omaan kokoelmaan. Pidän eettisesti kyseenalaisena, että asiakasta rangaistaan kirjaston kokoelman puutteista ja näin rakennetaan kirjastojärjestelmän käytölle keinotekoista kynnystä. Erityisen kyseenalaisena pidän tätä silloin, kun lähettäjäkirjasto, esimerkiksi Varastokirjasto, ei maksua peri.

Minusta Helsingin kaupunginkirjaston tulisi tarjota maksuton kaukopalvelu asiakkailleen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjaston johtoryhmästä annettiin tällainen vastaus:

Kaukopalvelun mukaan Helsingin kaupunginkirjasto on perinyt kaukopalvelumaksuja asiakkailta jo vuosikymmeniä. Helmet-kirjastojen kaukopalvelumaksujen hinnasto löytyy sivulta https://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Kaukopalvelu/Kaukopalvelumaksut

Maksuilla katetaan postituksesta aiheutuvat kulut. Lain yleisistä kirjastoista (29.12.2016/1492  12 §)  mukaan "Kunta voi periä myöhässä palautetuista aineistoista, varatun aineiston noutamatta jättämisestä ja muista kuin 1 momentissa tarkoitetuista yleisen kirjaston suoritteista kohtuullisen, enintään suoritteen tuottamisesta kunnalle aiheutuvien kokonaiskustannusten määrää vastaavan maksun." Lain mukaan  "Maksuttomia ovat myös valtakunnallista ja alueellista kehittämistehtävää hoitavan yleisen kirjaston muille yleisille kirjastoille antamat kaukolainat."

Kaupunginkirjasto perii tieteellisiltä kirjastoilta kaukolainamaksun 7 e per laina. Asiakkailta peritään hinnaston mukaan ulkomaisten kaukolainojen välitysmaksu sekä kopiopyyntöjen maksu.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ilmeisesti kukaan ei tiedä tai muista, milloin asiakkaalta on ryhdytty perimään maksu toimitetusta kaukolainasta. Luulisi, että asiasta on kuitenkin joskus tehty pöytäkirjapäätös.

Olin itse Vantaan kaupunginkirjaston palveluksessa 1985-2015 ja tiedän välittäneeni asiakkaille Helsingin kautta maksuttomia kaukolainoja. Perusteluna oli tuolloin se, että Helsinki on yleisten kirjastojen keskuskirjasto, joka ei peri maksuja.

Kaukolainan postituskustannukset ovat ihan samoja kustannuksia kuin muutkin kirjastotoimesta johtuvat kulut. Niitä ei ole pakko periä asiakkaalta. Ratkaisu on kirjastopoliittinen. Minusta Helsinki voisi näyttää esimerkkiä ja luopua kaukolainamaksujen perimisestä asiakkaalta.

Heikki Poroila