Milloin ilmestyivät hintalaput hyllyjen reunoihin? Liittyykö se jotenkin 60-luvun alun rahauudistukseen?

Kysytty

Milloin ilmestyivät hintalaput hyllyjen reunoihin?
Liittyykö se jotenkin 60-luvun alun rahauudistukseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkkaa vastausta käytettävissä olevien lähteiden perusteella on vaikea antaa, mutta hintojen hyllymerkintöjä voidaan varmastikin jäljittää Suomessa kaupan uusien konseptien ja innovaatioiden läpimurtoon jo 1950-luvun alkupuolelle saakka. Aiemmasta myyjän työsta suuri osa siirrettiin asiakkaan hoidettavaksi. Myymäläkoot suurenivat ja toimintoja tehostettiin ja rationalisoitiin.Tällöin perustettiin ensimmäiset itsepalveluperiaatteella toimivat pikamyymälät, joissa asiakkaat itse keräsivät ostoksensa ja maksoivat kassaan. Tuotteiden hinnat oli luonnollisestikin tehtävä asiakkaille näkyviksi. Kehitys johti 1960-luvun lopulla alennushallien ja myöhemmin marketien ja nykyistenkaltaisien ostoskeskuksien syntymiseen.
Lähteenä käytety teosta Kulman takana Elanto! Helsingin Kaupunginmuseo. 2003.