Milloin ättestupa on suomennettu sukujyrkkämäksi? Suomenkielisessä Wikipediassa on artikkeli Sukujyrkkämä suomennokseksi ruotsinkielisen Wikipedian artikkeliin…

Kysytty

Milloin ättestupa on suomennettu sukujyrkkämäksi?

Suomenkielisessä Wikipediassa on artikkeli Sukujyrkkämä suomennokseksi ruotsinkielisen Wikipedian artikkeliin Ättestupa. Sukujyrkkämä on sanana kuitenkin tuntematon Nykysuomen sanakirjassa eikä vuoden 1973 Lea Lampénin Ruotsalais-suomalainen suursanakirja (WSOY) käännä ättestupaa yhdelläkään yksittäisellä suomenkielisellä sanalla.
Wikipedia-artikkelin on kirjoitettu vuonna 2006 ja kirjoittaja mainitsee myöhemmissä keskusteluissa käyttäneensä WSOY:n Ruotsi–Suomi sanakirjaa (Cannelin – Hirvensalo – Hedlund), "jossa se on ollut ainakin viimeiset 35 vuotta" (elokuu 2006).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei, lähetimme kysymyksesi eteenpäin, Kotimaisten kielten keskukseen (Kotus). Sieltä vastattiin näin:

"Suomen murteiden sanakirja (lyh. SMS) tuntee sanan jyrkämä (siis yhdellä k:lla) jyrkän mäen merkityksessä Tietoja tästä sanasta on tosin vain vähän, ainoastaan Kemistä ja Alatorniosta (Nurmosta Etelä-Pohjanmaalta on lisäksi yksittäinen tieto suksessa olevan kohouman merkityksessä).

http://kaino.kotus.fi/sms/?p=article&word=jyrkämä&sms_id=SMS_3072deb7edb8b3ad7db347ce91be7dce

Kajaanissa asunut ja monien oululaisten kanssa yhteistyötä tehnyt Lönnrot tunsi hyvin myös pohjoisia murteita, joten hän lienee napannut sanan sanakirjaansa (1874–1880) muodostamansa sukujyrkkämä-sanan perusosaksi. Vanhemmissa sanakirjoissa tällaista sanaa ei näytä olevan, ei myöskään Suomen Kansan Vanhoissa Runoissa (lyh. SKVR). Inspiraatiota Lönnrotin luomukselle on kuitenkin voinut tarjota Carl Heleniuksen (1838) sanakirjassaan esittämä toinen jyrkkä-sanan johdos,  jyrkylä ’ättstupa’, jonka SMS tuntee vain ’järkäleen, kimpaleen’ merkityksessä."