Milloin alettiin käyttää sanaa fuksi ensimmäisen vuoden yliopisto-/korkeakouluopiskelijasta?

Kysytty

Milloin alettiin käyttää sanaa fuksi ensimmäisen vuoden yliopisto-/korkeakouluopiskelijasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sana fuksi on tullut suomeen saksan kielestä, jossa "Fuchs" tarkoittaa sekä kettua että ensimmäisen vuoden opiskelijaa. Saksankielisen Wikipedian mukaan sanaa Fuchs on käytetty yliopistomaailmassa suunnilleen nykyisessä merkityksessään ensimmäistä kertaa 1780-luvulla. Tarkempaa tietoa siitä, milloin fuksi-sanaa on alettu käyttää nimenomaan Suomessa, ei valitettavasti löytynyt. Historioitsija Jemina Sohlsten-Nederström kertoo kuitenkin, että saksalaiset yliopistotavat olivat alkaneet rantautua Suomeen osana laajempaa saksalaisen kulttuurin omaksumista jo 1600-luvulta alkaen. On siis mahdollista, että kettu on hiippaillut Suomen yliopistojenkin ovista sisään jo varhain.

Lähteet:

"Mitä sana 'fuksi' tarkoittaa alun perin?" Tekniikka & Talous, Tuomas Kangasniemi, 6.9.2009. https://www.tekniikkatalous.fi/arkisto/2009-09-06/Mit%C3%A4-sana-fuksi-…. Viitattu 14.1.2019.

"Fuchs (Studentenverbindung)". Wikipedia.de. https://de.wikipedia.org/wiki/Fuchs_(Studentenverbindung). Viitattu 14.1.2019.