MIllin Suomessa käytettiin ensimmäisen kerran viivakoodia ja missä yhteydessä?

Kysytty

MIllin Suomessa käytettiin ensimmäisen kerran viivakoodia ja missä yhteydessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Internetlähteitä löytyy Googlesta hakutermillä viivakoodi tai kahdella hakusanalla viivakoodi historia. Wikipediassa on aiheesta nettiartikkeli sivulla  https://fi.wikipedia.org/wiki/Viivakoodi
Siinä sanotaan mm.: "Viivakoodin keksivät Norman Joseph Woodland ja Bernard Silver Yhdysvalloissa (patentti v. 1952)["

Viivakoodiopas on sivulla
http://www.jltypes.com/fi/viivakoodi/viivakoodiopas

Sanomalehti Keskisuomalainen kertoo myös viivakoodin keksijän kuolemasta jutussa "Viivakoodin keksijä kuoli 91-vuotiaana" 15.12.2012. Siinä kerrotaan lyhyesti, miten esikuvana on ollut morsetuksen kaltainen järkestelmä.

Suomessa viivakoodien historiaa löytyy GS1 Finland -firman nettisivulta
https://www.gs1.fi/meista/historia
Vuosiluku 1975 liittyy Suomeen:
"1975: Ensiaskeleet Suomessa
Keskuskauppakamarin yhteyteen perustettiin tavarakoodiryhmä, jossa oli edustus kustakin kaupan ryhmittymästä (Kesko, OTK, SOK, Tuko) sekä neljästä teollisuusyrityksestä (Huhtamäki, Serlachius, Trans-Meri, Upo). Tavarakoodiryhmä toimi tavarakoodilautakunnan työvaliokuntana eurooppalaisen tavarakoodiyhteistoiminnan (EAN) kehittymisen seuraamisessa." Sivulta löytyy lisää mielenkiintoisia vuosilukuja, esim.
1977: GS1-järjestelmä lanseerattiin
Eurooppaan päätettiin perustaa virallinen yhdistys European Article Numbering Association (EAN), jonka jäseneksi myös Suomi liittyi.