Mille maalle Kanaalisaarten Jersey Kuuluu? Se ei ole itsenäinen, Wikipedian mukaan Brittiläisen imperiumin kruunun alusmaa, mutta ei kuitenkaan osa…

Kysytty

Mille maalle Kanaalisaarten Jersey Kuuluu? Se ei ole itsenäinen, Wikipedian mukaan Brittiläisen imperiumin kruunun alusmaa, mutta ei kuitenkaan osa Yhdistynyttä kuningaskuntaa, jotenkin sekavan kuuloista...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jerseyn saari on todellakin kruunun alusmaa, jonka valtion päämies on Britannian kuningas. Sillä on itsehallinto, oma taloushallinto ja omat tuomioistuimet, mutta sitä puolustaa ja edustaa kansainvälisissä yhteyksissä Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus. Jerseyn hallinnon sivulla kerrotaan saaren hallinnollisesta asemasta ja sen historiallisesta taustasta, joka juontuu vuodelle 1204, jolloin Englannin kuningas hävisi Rouenin taistelussa Ranskan kuninkaalle Normandian, johon tuolloin kanaalin saaret kuuluivat. Kanaalin saaret saatiin kuitenkin houkuteltua pysymään Englannin kuninkaan alla ja erikoisasema on säilynyt. Samaisella sivustolla myös mainitaan, että Jersey on osa Brittein saaria, johon kuuluvat myös Guernsey ja Man-saari  ja kerrotaan Iso-Britannian käsittävän Englannin, Skotlannin ja Walesin, kun taas Yhdistyneen kuningaskunnan muodostuvat Iso-Britannia ja Pohjois-Irlanti.

Kysyin asiasta myös Eduskunnan kirjastosta, palaan asiaan, jos saan sieltä lisätietoa. Sieltä tuli tällainen vastaus:

Hei,

Jersey on niin sanottu erillisalue, joka ei ole osa Yhdistynyttä kuningaskuntaa, mutta on kuitenkin kruunun alusmaa. Jerseyn saarten vakituiset asukkaat ovat kuitenkin lähtökohtaisesti Iso-Britannian kansalaisia.

Sekavalta tuntuu, mutta historia tekee tämän ymmärrettäväksi. Jerseyn saari muiden kanaalisaarien myötä alun perin kuului Normandian herttuakuntaan. Vuonna 1066 Normandian herttuakunnan herttua, Vilhelm Valloittaja, kruunattiin valloitussodan jälkeen Englannin kuninkaaksi. Samalla hänen hallussaan olleet maa-alueet, mukaan lukien Jerseyn saari, tulivat Englannin kruunun alusmaiksi.

Tuhatluvun alussa alueen hallinnasta taisteltiin usein. Jerseyn saaren asema perustuu ikivanhoihin Englannin ja Ranskan (rauhan)sopimuksiin (v. 1259, 1360) sekä Englannin kuninkaan lupauksiin. Jerseyn saarella on laaja itsehallinto, mikä perustuu kuninkaan takaamaan normannien lakiin vuodelta 1204. Jerseyllä on muun muassa oma parlamentti. Itsehallinto muistuttaa monin tavoin Ahvenanmaata. Se ulottuu kaikkialle muualle, mutta ei ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan.

Olennaista tässä eritysasemassa on se, että kuninkaan valloittama maa oli alun perin kuninkaan henkilökohtaista omaisuutta. Jersey on kruunun alusmaa (crown dependency), sillä alun perin se kuului Vilhelm Valloittajalle tämän henkilökohtaisena omaisuutena. Asia on vahvistettu muun muassa yllä mainituissa vanhoissa sopimuksissa. Tästä syystä Jersey ei myöskään ole Yhdistyneen kuningaskunnan osa, koska erilaiset valtiolliset perustamissopimukset eivät ole koskeneet henkilökohtaista omaisuutta.

Nykyisin kruunun alusmaata ei tietenkään enää entiseen tapaan voi pitää kuninkaan tai kuningattaren omaisuutena, mutta tapaoikeutta (Common law) harjoittavissa valtioissa vanhoilla sopimuksilla ja päätöksillä on paljon suurempi merkitys kuin esimerkiksi Suomessa. Yhä edelleen ajatellaan, että Jersey ja kanaalisaaret ovat viimeisiä osia Vilhelm Valloittajan alkuperäisestä Normandian herttuakunnasta.