Mille ammattitaudeille altistuu todennäköisimmin kirjastotyössä?

Kysytty

Mille ammattitaudeille altistuu todennäköisimmin kirjastotyössä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En onnistunut löytämään uusia tutkimuksia nimenomaan kirjastotyöhön liittyvistä altistuksista, mutta monet näyttöpäätetyöhön yhdistetyt oireet sopivat myös kirjastotyöhön. Duodecim-lehden vuoden 2007 numerossa 6 on artikkeli työhön liittyvistä niska-hartiaseudun ja yläraajan sairauksista. Artikkelin mukaan niska-hartiaseudun ja yläraajan kivut ovat tavallisia ja yleinen hoitoon hakeutumisen syy. Näin on varmasti myös kirjastotyössä. Joihinkin kirjastossa tehtäviin töihin kuuluu pitkäkestoista paikallaan istumista, samoina toistuvia pään tai käden liikkeitä tai kiertynyttä pään tai vartalon asentoa. Aineiston käsittely voi aiheuttaa myös iho-oireita. Yllä oleviin voidaan kyllä vaikuttaa hyvillä työvälineillä ja työergonomialla, esim. sähköpöydillä ja hansikkaiden käytöllä sekä töiden jaksottamisella.

1 ääntä

Kommentit

Hei !
Ainakin erilaisille paperin pölylle ja muulle pölylle altistuu(hengityselimet). Lisäksi moni kirjasto on sisäilmaltaan huono, joka johtaa erilaisiin sisäilma oireisiin. Tämä riippuu tietysti ihmisestä, koska olemme yksilöitä ja siksi kaikki eivät oireile. Kirjastojen remonttien yhteydessä saattaa altistua erilaisille materiaalipölyille ja kemikaalien hajuillle.

Voisi olettaa, että myös jonkinlaisia jalkaongelmia voisi esiintyä? Olin kolme kuukautta kirjastolla töissä ja jatkuva alahyllyille kyykkiminen hyllyttäessä aiheutti jalkojen lihaksiin kramppeja.